|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
"Civilisace ( vzdělanost ).
... nevtělené Bytosti odpovídají, 2.pol. 19.stol.- část 83
..........................................................
"Civilisace ( vzdělanost ).
Jest civilisace pokrokem, nebo dle některých mudrlantů úpadkem člověčenstva?
„Pokrokem, ale nedokonalým, neboť člověk nepřichází náhle z dětství do zralého věku.“
Jest rozumno zatracovati civilisaci?
„Zatracujte raději ty, kteří jí zneužívají a ne díla Božího.“
Očistí se civilisace svým časem tím způsobem, že zapudí zlo, jehož byla původcem?
„Ano, až bude mravnost tak vyvinuta jako inteligence. Ovoce nemůže přijíti před květem.“
Proč neuskuteční civilisace přímo vše dobré?
„Poněvadž lidé nejsou ještě ani připraveni, ani nakloněni, aby přijali toto dobrodiní.“
Není to tím, že vzbuzuje nové náruživosti, působíc nové potřeby?
„Ano, poněvadž všechny schopnosti se nerozvinou v témž čase, pro všecko jest třeba času. Nemůžete očekávati dokonalého ovoce od neúplné civilisace.“
Dle kterých znaků může se poznati dokonalá civilisace?
„Poznáte ji dle mravnosti. Považujete se za velmi pokročilé, poněvadž jste dosáhli velikých objevů a podivuhodných vynálezů, jelikož máte lepší byty a že jste lépe ošaceni než divoši, ale nebudete míti opravdová práva nazývati se vzdělanými, dokud neodstraníte ze své společnosti neřestí, které ji zneuctívají a dokud nebudete vespolek žíti jako bratři, vykonávajíce křesťanskou lásku; až dosud nejste než osvícenými národy, poněvadž jste prošli jen první proměnou ( fásí ) civilisace.
Civilisace má jako všecko své stupně. Neúplná civilisace jest přechodním stavem, který rodí zvláštní neřesti, prvopočátečnému stavu neznámé; ale ona přivádí přece přirozený pokrok, který přináší sebou lék proti zlu, jež působí. V té míře, jak se civilisace zdokonaluje, odstraní též neřesti, jež zrodila a tyto neřesti zmizí při pokroku mravním.
Z národů, kteří dospěli k vrcholu společenského "postupníku", může býti jen ten jmenován v pravém slova smyslu nejvzdělanějším, u kterého se najde nejméně sobectví, hrabivosti a pýchy, kde způsoby jsou více rozumné a mravné, než materielní, kde se inteligence může rozvíjeti s větší svobodou, kde jest více vespolné lásky, rozšafnosti, dobrovolnosti a šlechetnosti, kde předsudky stavu a rodu jsou nejméně zakořeněny, neboť tyto předsudky nesrovnávají se s pravou láskou k bližnímu, kde zákony nezasvěcují žádných výsad a jsou stejné pro posledního jako pro prvního, kde spravedlnost vykonává se nejméně stranicky, kde slabý nalézá vždy podporu proti mocnému, kde jest život lidský, jeho víra, jeho mínění nejlépe váženo, kde jest nejméně nešťastných a kde každý člověk dobré vůle má jistotu, že mu nikdy nebude scházeti výživa.“
.............................................
"Pozn.: citát - úryvek; -překlad cca z roku 1922, tudíž volně šiřitelné ."
... pokračov. - část 84.
."
|
|
|