|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
" D. R.
Ráj, peklo a očistec.
... nevtělené Bytosti odpovídají, 2.pol. 19.stol.- část 50
"Jest nějaké vyhražené místo ve vesmíru, pro tresty a odměny duchů, dle jejich zásluh?
„Na tuto otázku jsme již odpověděli. Tresty a odměny jsou obsaženy v stupni dokonalosti duchů. Každý čerpá sám v sobě princip svého vlastního blaha nebo neštěstí, a poněvadž se najdou všude, tedy není žádného vymezeného neb uzavřeného místa, určeného jednomu více než druhému. Co se týče vtělených duchů, jsou více nebo méně šťastnými nebo nešťastnými dle toho, je-li svět, ve kterém bydlí, více nebo méně pokročilým."
Dle toho nebyl by ráj a peklo takové, jakými si je lidé představují?
„To jsou jen obrazy; všude jsou blažení i nešťastní duchové. Ale jak jsme pravili, duchové stejného stupně spojují se ze sympatie, ale když jsou dokonalí, mohou se shromážditi, kde jim libo.
Umístění trestů a odměn jest pouze v obrazotvornosti člověk a pochází to z jeho snahy, zhmotniti a omeziti ty věci, jichž nekonečné jsoucnosti nemůžeme pochopiti."
Co tedy jest očistec?
„Tělesnými a morálními bolestmi; jest to čas odpokutování. Je to skoro vždy země, kde odbýváte svůj očistec a kde vám Bůh ustanoví odpokutovati své hříchy.
Co člověk nazývá očistcem, jest též podobenství, pod kterým se nemá rozuměti nějaké určité místo, nýbrž stav nedokonalých duchů, kteří jsou v odpokutování až do úplného očištění, které je má povýšiti do stavu blažených duchů. Poněvadž se toto očištění uskuteční v rozličných vtěleních, proto sestáv očistec ze zkoušek tělesného života."
Čím to je, že duchové, kteří svou řečí dávají najevo svou vznešenost, vysvětlili osobám, velmi vážný pojem pekla a očistce tak, jak si je lidé obyčejně představují?
„Užívají řeči, těm osobám srozumitelné. Jsou-li tyto osoby jistými myšlenkami silně zaujaty, tedy jich nechtějí mnoho poděsiti, aby neurazili jejich přesvědčení. Kdyby nějaký duch se odhodlal říci Mohamedánu bez řečnických ostražitostí, že Mohamed nebyl prorokem, byl by velmi zle přijat."
Chápeme, že tomu tak může býti se strany duchů, kteří nás chtějí poučiti; ale čím to je, že duchové, kteří byli tázáni na své postavení, odpověděli, že trpí muka pekelná neb muka očistce?
„Pokud to jsou nižší duchové a ještě ne zcela hmoty sproštění, zachovávají si vedlejší pojmy a vyjadřují své pocity slovy jim známými. Nedovedou ještě dokonale , nýbrž jen na polo zkoumati budoucnost, a to je příčinou, že duchové putující nebo nedávno osvobození často mluví tak, jak by to za živa byli učinili. Peklo se může vysvětliti životem velmi obtížné zkoušky, s nejistotou lepšího a očistec také životem zkoušky, ale s vědomím lepší budoucnosti. Když cítíte velkou bolest, nepravíte, že trpíte jako nějaký zatracenec? To jsou jen slova, a vždy jen podobenství."
"Pozn.: citát - úryvek; -překlad cca z roku 1922, tudíž volně šiřitelné ."
... pokračov. - část 51."
."
|
|
|