|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
"Závěrek části 1.
"II.
... nevtělené Bytosti odpovídají, 2.pol. 19.stol.- část 53
"Spiritismus je "nestrašlivější" protivník materialismu, není se tomu tedy co diviti, že materialisté jsou jeho odpůrci; ale poněvadž materialismus jest taková nauka, ke které lidé sotva troufají se přiznati (důkaz, že ti, kteří se k němu přiznávají, se nepovažují za dosti jisté, a že jsou opanováni svým svědomím), pokrývají se "pláštěm rozumu" a vědy.
Podivná to věc, ti nejvíce nevěřící mluví i ve jménu náboženství, které tak málo znají a pochopují jako spiritismus. Jejich terčem jest zvláště zázračnost a nadpřirozenost, které nepřipouštějí.
Poněvadž se prý spiritismus zakládá na zázračnosti, může býti dle nich jen směšným předpokladem. Oni nepřemýšlejí, že dělajíce bez rozdílu proces událostí zázračným a nadpřirozeným, dělají jej též náboženstvíM. A vskutku se zakládá náboženství na zjevení a tzv. zázracích. Co je však zjevení, ne-li mimolidská komunikace.
Všichni svatí spisovatelé již od Mojžíše mluvili o takovém způsobu sdílení. Co jsou zázraky, ne-li podivné a zvláště nadpřirozené činy, poněvadž to jsou ve smyslu liturgickém úchylky od přirozených zákonů.
Když tedy zavrhují zázračné a nadpřirozené věci, tedy zavrhují též základy náboženství. Ale nemáme na tuto věc patřiti takto. Spiritismus nemá zpytovati, zdali jsou zázraky čili nic, to je, zdali Bůh mohl v jistých případech odstraniti věčné zákony, které řídí vesmír.
Ponechává nám v tom úplnou volnost víry; praví a dokazuje, že ty jevy, na kterých se zakládá, nemají nic nadpřirozeného, leč zdánlivost. Tyto jevy jsou takovým v očích jistých lidí jen proto, že jsou neobyčejné a nad obyčejnými skutky, ale nejsou nic více nadpřirozenými, než ty všechny jevy, o nichž věda dnešního dne dává vysvětlení, a které by se v dřívější době zdály zázračnými. Veškeré spiritické jevy bez rozdílu jsou následkem všeobecných zákonů, a zjevují nám jednu z přirozených mocí – neznámou moc, nebo lépe řečeno, dosud nepochopenou, jejíž jsoucnost v pořádku věcí dokazuje pozorování.
Spiritismus zakládá se tedy na zázračném a nadpřirozeném tak málo, jako náboženství. Ti, kteří jej z tohoto ohledu napadají, činí to proto, že ho neznají a kdyby to byli třeba ti nejučenější lidé, řekneme jim: „Jestli věda, která vás poučila o tolika věcech, nepoučila vás, že říše přírody jest nekonečná, jste jen polovičními učenci."
III. ...
"Pozn.: citát - úryvek; -překlad cca z roku 1922, tudíž volně šiřitelné ."
... pokračov. - část 54."
."
|
|
|