|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
Vlastnosti Boží
Možno člověku pochopiti vnitřní podstatu Boží?
... nevtělené bytosti odpovídají, 2.pol. 19.stol. - část 3;
A. Kardec, The Spirit's book
Možno člověku pochopiti vnitřní podstatu Boží?
„Shora již bylo nazančeno; schází mu k tomu smysly."
Bude nám svým časem popřáno prohlédnouti tajemství Boží?
„Až váš duch nebude tísněn hmotou a až se svou dokonalostí přiblížíte k Němu, pak pochopíte alespoň částečně Jeho podstatu. Omezenost smyslů člověka nedovoluje odkrýti vnitřní podstaty Boží. V dětinství svém často Ho pomíchá se stvořením, jehož nedokonalosti Mu připisuje. Tou měrou, jak se v člověku vyvinuje smysl mravní, vniká jeho rozum lépe do příčin a utvoří si o Něm pravdivější a zdravému rozumu přiměřenější, ačkoliv ještě nedokonalý pojem."
Když již nemůžeme pochopiti vnitřní podstaty Boží, bude nám možno alespoň poznati Jeho vlastnosti?
„Některé ano! Člověk je chápe tím lépe, čím více ovládá hmotu a čím dříve se jí sprostí."
Pravíme-li, že Bůh jest věčný, nekonečný, nezměnitelný, bezhmotný, jediný, všemohoucí, nejvýš spravedlivý a dobrý, nemáme o Jeho vlastnostech správné a úplné idey?
„Z vašeho stanoviska ano, vždyť se domníváte, že všeho dohlédnete; ale pamatujte si dobře, že jsou věci, které převyšují rozum i toho nejvzdělanějšího člověka a pro které vaše řeč, jsouc omezena jen na jeho pojmy a pocity, nemá výrazů. Rozum vám praví, že Bůh, existuje-li, musí nezbytně míti tyto vlastnosti v nejvyšší míře, jinak by nepřevyšoval všeho a nebyl by Bohem. Aby Bůh trůnil nade vším, nesmí býti podroben žádné změně a nesmí míti žádné nedokonalosti, jakou si můžeme představiti.
Bůh jest věčný, neboť kdyby měl počátek, povstal by z ničeho, nebo by byl býval stvořen nějakou dřívější bytostí. Tak přijde se k nekonečnému a k věčnosti.
Bůh jest nezměnitelný, neboť kdyby byl podroben změnám, nebyly by jeho zákony řídící vesmír stálými.
Bůh jest bezhmotný, což znamená, že se liší ode všeho, co nazýváme hmotou, sice by byl jako hmota proměnlivým.
Bůh jest jediný, neboť kdyby bylo více bohů, nebylo by jednoty ani v záměrech, ani v řízení všehomíra.
Bůh jest všemohoucí, poněvadž jest jediný. Kdyby neměl nejvyšší mohoucnosti, byl by někdo mocnější, anebo stejně mocný a pak by nebyl On stvořil všeho a čeho by On nestvořil, bylo by stvořením boha jiného.
Bůh jest nejvýš moudrý, spravedlivý, dobrotivý a milosrdný.
Prozřetelná moudrost jeví se v zákonech světa mikroskopického i makroskopického. Naprostou spravedlnost a dobrotivost i milosrdnost dokazuje v našem neomezeném počtu životů hmotných i duchovních, neboť popřává každému bez podmínky prožíti vše a dojíti k dokonalosti."
|
"Pozn.: citát-úryvek; -překlad cca z roku 1922, tudíž volně šiřitelné ."
|
|