|
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Potíž není v tom, že si něco vysvětlíš po svém. Problém nastává v očekávání čtenářů. Těm, které nějaké kategorie nezajímají, to bude jedno, pro jejich vnímání to není nehraje roli a pominou tedy i to, co píšeš, že jsi tím sám chtěl zdůraznit. Ti, kteří zařazení přikládají nějaký význam pro uchopení textu, budou zmateni. Netvrdím, že by zde měly být poze klasické útvary jako třeba sonet, villonská balada, apod, nicméně člověk by očekával alespoň rytmus, rýmy a tak.
Jistá míra volnosti také nemusí vadit, otázkou je, co se pod tím eufemismem ve skutečnosti skrývá.
Proto si nejprve dovolím malý rytmický rozbor:
není to les, s bídou parčík
Xx x X Xx Xx = původním záměrem byl zřejmě čtyřstopý ženský trochej, nicméně daktylský začátek ukazuje k jambu - na který tam zase jedna nepřízvučná slabika schází
jezírko, betonová skruž
Xxx Xxxx X = čtyřstopý jamb mužský (4JM)
tráva, suchá hlína
Xx Xx Xx = třístopý trochej ženský (4TŽ)
obzor, dole i nahoře plný ostružin
Xx Xx x Xxx Xx Xxx = daktylotrochej (TDDTD)
přesto se zvednu, ústa, uši, oči
Xx x Xx Xx Xx Xx = 5JŽ
hrob klenby, strop v sepnutých dlaních
X Xx X Xxx Xx = pravděpodobně měl být jamb, bohužel v přízvučném celku strop v sepnutých, přízvuk monosylaba nezvítězí nad přízvukem trojslabičného slova, navíc by pak další silná pozice byla na nepřízvučné slabice uvnitř slova, a to už jambické řadě podrazí nohy celkem spolehlivě, pak nám zbývá možnost jakéhosi daktylu s předrážkou
číchsi, ozvěny kroků v dutých kmenech
Xx Xxx Xx Xx Xx = daktylotrochej (TDTTT) a nebo, kdybych pominul grafické členění a přesunul počátek verše až na druhé slov, jamb (4JŽ)
poztrácených dubů
Xxxx Xx = 3TŽ
listí, různobarevné pletichy
Xx Xxxxx Xxx = poněkud nejasný daktylotrochej (TTDD nebo TDTD)
slova, lístky lísky, osiky
Xx Xx Xx Xxx = 5TM
náhodou zaslechnutá v šumu
Xxx Xxxx Xx = 4JŽ
ozvěn, diskrétností
Xx Xxxx = 3TŽ
(protože za zdí, zeleným plotem
Xxx X x Xxx Xx = daktylotrochej (DTDT), na dva jambické půlverše (2JŽ/2JŽ) je to krátké
je místo, pro nečlověka
x Xx x Xxxx = zde k přechodu přízvuku na předložku nedochází, což rytmický průběh dost znejasňuje, ale kdybychom pod tlakem metra (který se nekoná) chtěli tak -
x Xx X xxxx = 4JM
drceného letem, k pádu
Xxxx Xx Xx = 4TŽ
volnému kradeným křídlem)
Xxx Xxx Xx = 3D
jen zde nechybí,
x x Xxx = dejme tomu 3TM
jen zde úplná štíhlost topolů stačí
x x Xxx Xx Xxx Xx = daktylotrochej (TDTDT)
k přežití každé války
Xxx Xx Xx = 3JŽ
a venku, kde to číhá, alej není.
x Xx x x Xx Xx Xx = 5TŽ
|
U příspěvku:Zrádnost moří |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Max Gubat> jo, jo, porody do vody, to je teď moderní... zato samomluva, to je starý zlozvyk |
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Max Gubat> Hovoříš-li směrem ke mně, bylo by užitečné dát mi o tom vědět. Pokud jen tak mimovolně ševelíš, tak je to v pořádku.
V případě, že si jako autor nejsi jist, rubrika Poezie postačí. Ovšem myslel jsem, že ono zařazení má nějaký důvod, který mi vysvětlíš.
|
U příspěvku:Život
Život
|
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > Co je na těch verších klasického, omšelé mudrlantství? Popravdě bych uvítal spíše trochu víc rytmické organizace či svébytného jazykového projevu. Za náladu kolem zlatého zadečku pomeranče něco přihodím, byť není původní. |
U příspěvku:Halleyova kometa |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > juray> To netuším, zato vím, jak je nudné číst pořád to samé dokola. |
U příspěvku:Když byl leden |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > juray> A čo si predstavujetě pod takým slovom "obsahová stránka", vojín Kefalín? Od dob starých Řeků omíláme pořád dokola 6 stejných témat, nic nového jsme nevymysleli. Tak alespoň obmýšlíme, JAK to udělat JINAK. Tedy někteří... a mimochodem - co je to rytmicky správně? Rytmus přece není cíl, je to prostředek, nástroj básníkův. Jeho svrchovanému umu je dovoleno vše. |
U příspěvku:Když byl leden |
miroslawek (Občasný) - 14.12.2010 > juray> Kdo chce, ho tam slyší. Hmmm. Vidíš, a to by mi na mysl nepřišlo, že v rytmus se dá prostě jen věřit. Jsem ohromen
Každopádně netuším, o jaké délce a jakých intervalech mezi slovy hovoříš. Novočeský verš je založen (Dobrovský, 1795, Böhmische Prosodie) na sylabotónické rytmizaci. To znamená, že záleží na počtu slabik a na počtu přízvuků (to je onen tón). Tím ovšem není řečeno, že by počty přízvučných a nepřízvučných slabik musely být ve veršových dvojicích nutně stejné a naopak, že by taková prostá shoda něco zaručovala. Záleží totiž mnohem hlouběji na vnitřní organizaci verše, který v tomto smyslu dělíme do menších rytmických celků, tzv. stop.
Klasická latina jich znala mnoho, v češtině mají smysl tři:
trochej - přízvučná, nepřízvučná
jamb - nepřízvučná, přízvučná
daktyl - přízvučná, nepřízvučná, nepřízvučná
Verš pak tvoří rytmickou řadu složenou z těchto jednotek. Schéma dané nějakým veršem, pak ve čtenáři vzbuzuje očekávání, že se bude v dalším průběhu určitým způsobem opakovat. Obyčejně k sobě přináleží verše svázané rýmem.
Tímto jsme si v kostce shrnuli učivo 5. třídy ZŠ a abych nebyl zlý, přes omezený prostor pokračujme dále.
Konkrétní, praktická realizace stop není striktní, často místo pravidla vystačíme s pouhou preferencí, tj. významným výskytem přízvučné nebo nepřízvučné slabiky na dané pozici. Určité konfigurace však možné nejsou. Na tomto místě s teorií raději skončíme, neboť dobrého pomálu a nechci psát dalších 30 stran.
Jen ještě ve zkratce připomenu, že čeština je jazyk s pevným přízvukem na začátku slova. Z toho jsou dvě výjimky:
1) přízvuk přechází na předložku
2) jednoslabičná slova, přízvuk mají ta, která nesou vlastní význam (zvratné zájmeno "se" je nepřízvučné, "smrt" je přízvučné)
Věnujme se nyní textu. Označíme si X - přízvučnou slabiku, x - nepřízvučnou.
Nejlépe identifikovatelná strofa je asi tahle
Pozvedám své krvavé oči Xxx x Xxx Xx = daktylotrochej, kdy trochejskou řadu narušuje trojslabičný přízvukový celek "krvavé" V hodinách chvíle snad neskončí Xxx Xx x Xxx = jasný daktyl
Nemůžu spát i když nemám sil
Xxx X x x Xx X = budiž daktyl
Teď přeju si aby čas se vrátil
x Xx x Xx X x Xx = nebýt onoho předřazeného "Teď", jednalo by se o čistý jamb, takto nám v dvoudobé řadě překáží daktylské "přeju si", více daktylu tam však není
Vidíme, že příslušné verše si rytmicky vůbec neodpovídají, ani v tendenci...
Mohl bych rozebrat i strofy další, kde je situace mnohem více neujasněná a zmatečná. |
U příspěvku:Dlouhý černý vlak |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > juray> Kdyby to tvrzení byla celá pravda, dalo by se to považovat za úspěch. Jenže není třeba chodit pro srovnání až tak daleko. |
U příspěvku:Halleyova kometa |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > juray> řekl bych, že je tam od všeho trochu |
U příspěvku:Píseň beze slov |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > juray> Pro někoho bohužel, pro jiného bohudík. |
U příspěvku:Když byl leden |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > juray> Inu, v klasickém verši by měl být určitě. A je tam skutečně? Máš nějakou oporu pro své tvrzení? |
U příspěvku:Básník a múza
|
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 >
VELMI MNOHÝM ČESKÝM BÁSNÍKŮM Věčná vaše píseň: "Jaká slast milovati českou vlast!" - Má-li však mít z vaší lásky zisku, nedávejte písně své do tisku.
(K. H. Borovský) |
U příspěvku:Alej |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Dumám nad tím, proč je text zařazen v rubrice Klasické verše. A nerozumím tomu. |
U příspěvku:přání |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Klasta> No, to nevím, pokud je "Jaou často přání." v pořádku, tak vidíš dobře. Ale já tomu pak nerozumím.
Kdybys podšuplík neřešil, neřešil bych jej ani já. Klasický verš - kdybych to neměl zužovat na nějaký skutečně klasický útvar, jako je třeba sonet nebo villonská balada, očekával bych alespoň něco jako rytmus, rýmy a tak. |
U příspěvku:Před snídaní |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > funí ježek funí, dokud není u ní |
U příspěvku:Ticho |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Nesdílím všeobecné nadšení. Nedá se nic dělat, takový už jsem |
U příspěvku:Ticho |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Ash> Rýmy? Nestraš. |
U příspěvku:Píseň beze slov |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > spíš by se to mělo nazývat písní bez vlastních slov |
U příspěvku:Precizní přípravy |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > zato mne to příliš nepotěšilo, co už nadělám |
U příspěvku:Zrádnost moří |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > if !supportEmptyParas je asi nejzdařilejší |
U příspěvku:Zatmění |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Forma je ti pastí, takhle nějak si představuji astronauta poblíž černé díry. Přitom je s podivem, že jsi nezvládl rozdíl mezi trochejem a jambem. Ke tvé smůle jsou to protiklady. |
U příspěvku:Loď... |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > jazykově poněkud chudé, v rytmu zmatek, nicméně alespoň pokus o obraznost |
U příspěvku:Dlouhý černý vlak |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > předchozí texty, které jsem četl, nebyly valné, ale tohle je poušť |
U příspěvku:Halleyova kometa |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > přijde mi to dost slabé, na těch verších jsou klasická snad klišé, jinak nevím |
U příspěvku:přání |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku, ovšem nemá zájem sám si to po sobě přečíst. To je pak těžké. No nic, zeptám se alespoň - co je na těch verších klasického? |
U příspěvku:Když byl leden |
miroslawek (Občasný) - 13.12.2010 > Zájmeno svůj ve všech obdobách... i jiná pilinovitá drť neplnovýznamových monosylab. A přesto mi nezbývá, než se zeptat: A co rytmus? |
U příspěvku:Za účelem invent-arizace zavřeno |
miroslawek (Občasný) - 6.12.2010 > whispermoonlite> Nedá mi necitovat našeho profesora branné výchovy (dej mu socialistický Pán Bůh lehké odpočinutí): Terén. Terén je pro vojáka úkrytem, ale i hrobem. |
U příspěvku:Za účelem invent-arizace zavřeno |
miroslawek (Občasný) - 6.12.2010 > whispermoonlite> Ono by stačilo udělat si pořádek v tom, co je (nebo může být) odkud odstřiženo, ale jak sleduji tvé myšlenkové pochody, určitě by ses přitom zadrhnul na něčem dalším. |
U příspěvku:Za účelem invent-arizace zavřeno |
miroslawek (Občasný) - 6.12.2010 > whispermoonlite> whispermoonlite: Zdá se mi zcela zřejmé, že prýští zvuk, a že nit je zcela jistě podmět, ovšem v předcházející větě souvětí.
Nebudu ti kazit a rozmlouvat čtení básně, které je tvé a v tom pro mne zajímavé, zdá se mi však, že se tak výrazně liší od čtení mého, autorského, že ony otázky nemohu zodpovědět ani kdybych chtěl... a já navíc nikdy nechci, to bych ty verše nemusel psát.
egile, egile a ty mi budeš tvrdit, že je to průsračné |
U příspěvku:PowerPoint |
miroslawek (Občasný) - 6.9.2010 > Raimund> ano, všichni tam jednou musíme |
U příspěvku:Na rozloučenou |
miroslawek (Občasný) - 12.8.2010 > za málo |