Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 28.12.
Bohumila
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce Autotomie z kolekce Asymetrie
Autor: swedish_nigg (Občasný) - publikováno 6.6.2007 (14:47:22)
další ve sbírce>

 

 

 

 

 

                I

 

                Meluzína snová pavučiny schová pod polštář

                pokoutníci vylézají z prsních žláz

                slyšíš myši hníst smalt před sklípkany

                sekáči šrafují stíny ruční řečí řas

                vodouši v bojleru hryžou hráz

                z očí prýští rzivá mast na křivá záda

                angreštové pihy kruší hmat

                plyšová tarantule šeptá, že ti je vymačká sama

 

                II

 

                Matka spí vestoje, vlahá noc byla

                usnula uprostřed stříhání vlasů

                nůžky se blýskají za okny

                každou chvíli může přijít hrom

 

                stojíš o jedné noze a nesmíš sebou hnout

                na stole, který pokrývají pleny

 

                III

 

                Dnes ses naučil sám skládat papírovou holubici

                v pusté místnosti, která ti byla dětským pokojem

                v místnosti se sekáčem domácím, který držel stěny

 

                IV

 

                Ta pohozená končetina nikdy nezetlela

                v jejím chvění chybí smilování

                dech se úží, dny se krátí

                ptáš se – kdy se vrátí rovnováha ?

 

                V

 

                Tak snadno odsud neunikneš

                na smrtelné posteli 

                si na srdeční asymetrii zvykneš

 

                VI

 

                Luna spadla do osidel, zrůžověla

                ložní prádlo se párá

                jako když v márnici dojí krávu

 

                na poprskané omítce, která probíjí pod lustrem

                otisky prstů slin, jež vlhčí rty meluzín

                promítají vraha 

                

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
kayman (Občasný) - 6.6.2007 > ten efekt je při čtení docela silnej, skoro až rušivej,.....to je zvláštní...ještě si to prohlídnu z jinýho úhlu,aasi to chce naklonit zrcadlo
Doporučil 
<reagovat 
myšák (Občasný) - 6.6.2007 > umně poskládané, pro mě možná až moc... jako dětský krasohled, podíváš se z více stran, prostorově, a sotva pootočíš, nedokážeš popsat, cos předtím vlastně viděl.... jen můj dojem
<reagovat 
Claw (Občasný) - 6.6.2007 > Za první a šestou.
Doporučil 
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 6.6.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 6.6.2007 > Tož jo, evokuje mi navíc zaříkání,..jo je to šamanské-huš HUŠ HUŠ !
Doporučil 
<reagovat 
damika (Občasný) - 6.6.2007 >

...dnes ses sám naučil skládat papírovou holubici

v pusté místnosti, která ti byla dětským pokojem

v místnosti se sekáčem domácím, který držel stěny...!!!

 

Pak jedna a šest. :)


<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 6.6.2007 > výborná. Rytmus mě nadchnul.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
kink (Občasný) - 7.6.2007 > *
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ondřej (Občasný) - 7.6.2007 > je to skoro jako dětský nářek
Doporučil 
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 8.6.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
egil (Stálý,Redaktor) - 8.6.2007 >
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 8.6.2007 > super*


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 8.6.2007 > od II. :-)
Body: 5
<reagovat 
Natasha_ (Občasný) - 8.6.2007 > Necítím ten jednolitý celek.
Skládáš to obratně a myslím, že je patrné i protékání emocí mimo kontrolu autora, což vždycky nějak paradoxně cením jako něco navíc.

Matka je pro mě výjimečná, první 4 verše. Pravda je, že se možná odráží o ty ostatní texty ještě víc...a v tom může být jejich role.

Každopádně jsem po delší době měla chuť nad něčím opravdu přemýšlet.

Body: 5
<reagovat 
Barča (Občasný) - 8.6.2007 > Zvláštní, dramatické, fantastické i reálné současně .... Dá se to číst stále a stále ... a vždycky trochu jinak ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pláně (Občasný) - 8.6.2007 > mě nadchla asymetrie, snad už konečně rozumím. tak pozdě. barokně.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 9.6.2007 > Místy skvěle.
Doporučil 
<reagovat 
kayman (Občasný) - 9.6.2007 > spoustu nádhernejch :,,Meluzína snová pavučiny schová pod polštář" atp. a spoustu divnejch: ,,slyšíš myši hníst smalt před sklípkany" a je to perfektní, lze si tu vychutnat každé sousto
Body: 5
<reagovat 
opožděné zrcadlo (Občasný) - 9.6.2007 > Pěkné je to.
A teď miniúvahu k recepci: co myslíš, kolik z výše podepsaných čtenářů si vůbec všimlo, že má básnička nějaký název? A kolik z nich zapátralo (když pomineme mizivé procento teraristů) po významu toho slova? Obávám se, že výsledek bude nízký (přestože jsou tu koumáci jako je ariel nebo Natasha_). Ale jak to pak mohli číst?
<reagovat 
 ondřej (Občasný) - 9.6.2007 > záňadří s pupínky> 

autoři mají různě velké ambice. čtenáři také. a tak si připomínám jen větu, že "profesionál je ten, kdo ví, co dělá". v době hodnocení jsem si význam onoho slova opravdu nezjišťoval, ale netvrdil jsem, že mé čtení textu je nějak mnohovrstevnaté - v tomto smyslu jsem věděl, co dělám...

možná by se tu tedy hodilo zaškrtávací okénko: čtenář poskytuje hlubší kritiku autorova příspěvku :o) aby se mohl čtenář případně pranýřovat (když ho zaškrtne)


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 9.6.2007 > ariel> na ju, ale není to čtení potom úplně jiné?

dám ještě jiný příklad, ne docela vhodný, bude zavádět. před šesti nebo kolika lety můj předchůdce začal poprvé ohmatávat písmák. a viděl tam pod (maso)kombináty z péra lyrykova davy nadšených. když ovšem prošel, z čeho ty nadšené entity sestávaly -- jejich slovesnou produkci, texty i "kritiky" -- zjistil, že ve valné většině na toho hornera intelektuálně nemůžou mít. a teď -- byly výkřiky nadšení z jejich strany co? bylo to čiré pokrytectví? snobismus? existuje nějaká možnost, že to četli nějak správně (u vědomí toho, jak nepřesné je slovo správně)?

je to tenký -- nechci tady tvrdit, že někdo z výš podepsaných nechápe ten text dostatečně (dostatečně se stejně podle mě pochopit nedá), nechci na někoho útočit. a nedejpámbu nechci srovnávat nigga a lyryka nebo jejich čtenáře. jenom mi ten předpoklad, že valná část čtenářů toho náročného textu si nedala tu práci a neběžela do slovníku, umožnil tuhle odbočku, kterou nosím v hlavě a průběžně už leta... a se kterou by měl nějak počítat kadý autor a bla bla bla.

(ve skutečnosti jde jenom o to, trefovat se do hornera :)))
<reagovat 
 ondřej (Občasný) - 9.6.2007 > záňadří s pupínky> 

takhle to prostě v životě chodí. kdybych věděl, zač mě pochválili nebo pohaněli všichni lidé, kteří tak učinili, musel bych již jen skřípět - a to v obou případech! - zubama.

slávu bych jako výhodu viděl jen pro autora, co si tím pádem může dovolit klnout svým čtenářům.

 

ty myslíš, že tento text je takový ten v myšlenkách procizelovaný, co se musí uchopit právě z jednoho místa?

 


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 9.6.2007 > ariel> ne, to si nemyslím.
<reagovat 
čtenář strýček Julius - 12.6.2007 > No, mne ta grafika rušila. Vnucovala se mi - myslím neoprávněně - myšlenka, že zakrývá prázdnotu obsahu. Jsou tu některé skvělé verše, třeba poslední ve III., nebo první dva ve IV., ale třeba I. mi přišla jako nakupení obrazů odnikud nikam, byť jako přírodovědec ocením bohatý výčet druhů (autotomii jsem viděl toliko u Chalcida ocellata; možná proto přistupuju k této básni jaksi po špičkách). Každopádně, pro mě je to jaksi nenaplněné očekávání.
<reagovat 
čtenář Arid - 17.6.2007 > Poznámka z hlediska Grafologického (tedy kdyby se jednalo o rukopis - a nebyl to záměr):
Na konci zvětšující se písmena jsou známkou neschopnosti spojit se svým okolím a mít od něho zpětnou vazbu (opak empatie, až "autismus"). Tady je to v takovém rozsahu, že
to až zastrašuje a hrozí (jakousi tupou dětskou agresivitou). Podobné tendence (v menší míře) jsou patrné z podpisu někdejšího premiera Stanislava Grosse.
To jen poznámka na okraj, jaký efekt může mít grafická podoba písma, která pak ovlivňuje vyznění básně.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
1 2 3 4 5 (6) 7
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter