|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
Americký indián ozdobený pery a zahalený do přikrývky se stal symbolem amerického světadílu.Byl během staletí vymodelován stejnou rukou,která vytvořila jeho hory,lesy,prérie a vyznačila toky jeho řek. Americký indián se stal částí země,ať už žil v kraji lesů,prérií,puebel nebo stolních hor.Hodil se do tohoto prostředí,neboť ruka,která utvářela světadíl,přizbůsobila rovněž člověka jeho podmínkám.Kdysi rostl tak přirozeně jako divoké slunečnice :patřil sem tak jako sem patříval bizon. Tento nadaný člověk svou dovedností dal základ řemeslům,kterým se dnes říká americká. A v těle měl duši,kterou vytvořila stejná mistrovská harmonizující ruka.Indiánský názor na živobytí zdůrazňoval myšlenku velké volnosti-silné a intenzivní lásky k přírodě,bohaté víry v nějakou Nejvyšší moc,zásady pravdy,poctivosti,štědrosti,rovnosti a bratrství.
Náčelník Stojící medvěd | A-la-ba-ma | Prolog II.: K napsání tohoto auditoria mě inspirovala jedná krásná báseň od Falky,krásná,nicméně velmi idealizující veškerou víru v boha , jako svým způsobem jedinou možnou,správnou a snad i pravdivou. Chtěl bych zde ještě na úvod podotknout,že mým přesvědčením je víra v dobro,lásku a přírodu,a mým koníčkem (dá-li se to tak nazvat) je studium života amerických indiánů,kde jak sami jistě uznáte,byla víra takřka stoprocentní a přece nebyla tak násilná a vnucující se jako u mnoha různých vír v dějinách bíleho muže. Chci se ještě omluvit,že toto auditorium bude patrně hodně dlouhé,ale k vysvětlení všeho podstatného zde opravdu pár řádek nestačí. Při ruce mám knihy,ze kterých budu v průběhu večera čerpat a první z nich je i kniha od Charlese Hamiltona Pláč ptáka bouřliváka. Otázka,zda bůh je nebo není,myslím nebude ani tak případná,protože daleko důležitější je otázka:Kolik je bohů a jak se jmenují. Nebudu zde zacházet příliš do podrobností,neboť toto téma je námětem na knihu,ale chci jen podotknouti,že konkrétně Indiáni spíše než v jednoho boha,v tomto případě Velkého ducha,spíše věřili v božstva. Jejich víra byla ovšem založena na úplně jiných pravidlech a zákonech,než víra naše bělošská,čili evropská.Musíme si uvědomit,že Indiáni žili v jiném prostředí, v jiných životních podmínkách a většina jejich modlideb směřovala trošku někam jinam,ale hlavně,NEBYLA-LI VYSLYŠENA,nikdy nebrali božstvo k odpovědnosti,neboť jejich symbióza s přírodou byla natolik silná,že se stali její nedílnou součástí. Možná se může někomu zdát,že indiáni byli primitivní a jednoduchý národ. No,přátelé,dovolím si silně nesouhlasit,protože kdyby jsme se měli tisíc let od Indiánů učit o takových pojmech jako je přátelství,láska,rovnost a mnoho dalších,nikdy by jsme asi nepochopili,co tyto ve své prapodstatě vůbec znamenají. Je primitismus,když Indián zabil jenom tolik zvěře,kolik ji spotřeboval nebo doplnil zásoby na zimu? Je primitismus,že pokácel jenom tolik stromů,aby zatopil ve svých příbytcích,aby si vyrobil nástroje pro lov,hry nebo pro život ve své vesnici??? Je primitismus,že všichni uznávali jenom jedno božstvo,jednu spravedlnost,jednu radost nebo smutek??? Je primitismus,že žil svůj krásný život jenom do té doby,než jsme přišli my spasitélé a začali ho přesvědčovat o tom,že tak jak žije ,se žít nedá??? Je primitusmus,že ctili svoje předky,svoje rodiny nade vše,že ctili vše, o čem my bílí dokážeme , sice krásně, ale ve většině případů jenom hovořit??? Ano,vím,ne vždy bylo vše úplně ideální a aby jste mohli pochopit všechny moje důvody na obhajobu těch jediných a pravých obyvatel Ameriky,musel bych zde opsat většinu knížek,které tu mám před s sebou... Vidíte,chci psát auditorium o bohu,a ještě o něm prakticky nepadla ani zmínka. Budiž... Kde jsme vzali právo se jménem božím vstoupit na půdu cizího národa,se jménem božím na rtech uloupit jeho zem,řeky,lesy a stáda,kde jsme vzali právo jim vnucovat svoji víru v něco,co si člověk jako berličku ve své nouzi a bídě na straně jedné,a v touze po penězích na straně druhé,vytvořil aby snad mohl někdy v budoucnu omlouvat svoje činy??? Náčelník Skvrnitý ohon - Siux Jsem v rozpacích čemu uvěřit.Před několika lety k nám přišel,myslím,dobrý člověk.Vymluvil mi moji starou víru a za nějaký čas,protože jsem se domníval,že těmto věcem musí rozumět lépe než hloupý Indián,jsem vstoupil do církve a stal se metodistou.Po čase odešel a tu se objevil jiný člověk,přesvědčoval mě a já jsem se stal babtistou,pak přišel zase jiný a byl ze mne presbyterián.Teď je tu další a chce,abych vstoupil do episkopální církve.Všichni ti lidi říkají něco jiného a kyždý z nich chce,abych uvěřil,že jeho zvláštní způsob vyznávání víry je jediný,který ze mě může udělat dobrého člověka a spasit moji duši.Skoro si myslím,že buď všichni žlou nebo o náboženství vědí tolik,co jsem z počátku věděl já.Vždycky jsem věřil ve Velkého ducha a modlil se k němu podle svého způsobu.Ti lidi zřejmě nechtějí,abych svou víru v něco změnil,ale abych s ním hovořil jiným způsobem.Běloši mají vzdělání a knihy a mělo by přesně vědět,co by měli dělat,ale sotva dva z nich jsou v tom zajedno. Teď může někdo namítnout: a proč si tedy nestál za svým??? Odpovídám: Ti lidé do doby,než jsme přišlimy,neměli ani potuchy o tom,co je přetvářka,alibismus,faleš,pokrytectví.Oni věřili,že jsme stejně čistí jako oni a že přátelství dokážeme oplácet stejnou mincí... Je toho hrozně moc,proč já osobně nevěřím v toho naše boha,ale myslím si,že jsem na diskusi o tomto problému napsal již dost, a jako správný představitel bílé rasy si podle zásad falešné hry,nechám nejaké trumfy v rukávu jako případné argumenty pro ty,kteří se mnou nebudou souhlasit... A jenom na závěr,proč se moje auditorium jmenuje A-la-ba-ma?? Wiliam J.Harsha V této zemi se nesmí nikdy zapomenout na mé bratry - Indiány.Našimi jazyky jsme pojmenovali mnoho krásných věcí a ty budou navěky mluvit o nás.Minnehaha se při vzpomínce na nás bude smát,Seneca se bude blyštět naší podobou,Mississippi bude reptat o našich žalech.Širá,rozvalená Iowa a Dakota i úrodný Michigan budou šeptat naše jména slunci,které je líbá.Řvoucí Niagara,vzdychající Illinois,zpívající Delaware budou nekonečně pět naši Dta-wa-e (Píseň smrti).Je možné,aby vaše děti nebo vy jste slyšeli tuto píseň a nesevřelo se vám srdce?Dopustili jsme se jediného zločinu-měli jsme majetek,po kterém zatoužil běloch.Odešli jsme za zapadajícím sluncem,vydali jsme své domovy bělochům. Bratři moji,jedna z legend mého lidu vypráví,jak jeden náčelník,který vedl zbytek svého lidu,překročil velikou řeku,zarazil do země kolík svého typí a řekl:A-la-ba-ma!To v našem jazyce znamená:Zde můžeme zůstat! Ale neviděl budoucnost.Přišel do těch míst běloch a náčelník se svým lidem už tam nesměl déle zůstat.Vyhnali je do temné bažiny a utopili v bahně.Slovo,které náčelník tak smutně pronesl,dalo jméno jednomu z bělošských států.Není už jediné místo pod hvězdami,které se na nás usmívají,kde by se Indián mohl zastavit a povzdechnout: A-LA-BA-MA... |
|
|
|