illa (Občasný) - 26.5.2013 > Neumělý text, který nadto není poesií, neboť žádné znaky poesie nenese. Text je plochý ve výrazu i v postoji, a proč je zařazen do rubriky klasické verše, mi naprosto uniká. Není organizován ani veršem, ani rytmem, o nějakém přesahu, nebo třeba humoru, osobitém vyjádření podporujícím obraznost a představivost čtenáře (natož dětského), nemůže být ani řeč. Asi bylo dobré někde se něco přiučit o výstavbě verše. . S nerozvinutou slovní zásobou autorovou a dalšími artikulačními nedostatky to bude horší - na to pomůže jen dlouhodobá četba, nejlépe pak kvalitní poezie či prózy.
O chybách už byla řeč, je jich v textu více, gramatických i těch, které mají povahu odbyté práce.
Takže pro děti ne. Dospělý poučený čtenář se s tím nějak popasuje a umí poznat, zda je text kvalitní či ne. Dítě bude myslet, že takhle má vypadat báseň. Ale to opravdu ne.
„Neštěstí špatných básní je v tom, že neříkají nic, než co je napsáno, neštěstí špatných obrazů je v tom, že v nich není nic, než co je na nich namalováno.“
(Jindřich Chalupecký, výtvarný a literární teoretik a kritik, esejista, historik umění a překladatel, manžel básnířky a překladatelky Jiřiny Haukové)
| |