Lin Sien Ti (Občasný) - 22.3.2006 > Barča> Aktivita a pasivita jsou hodně relativní pojmy. Nemyslím, že se dají charakterizovat myšlenky jako "buddhistické" "křesťanské" "pohanské" atd. Ale ty jsi možná myslela na nějaký ten kontext s Východními filosofiemi, kde se tato témata více vyskytují, ne?
Zkusím nějaký příklad: podléhání "mánii supermarketového šílení po dobrých užitečných věcech" je z jedné strany děsivá aktivita tělesného a smyslově kontaktního pohybu, ale po stránce "našeho vlastního rozvoje vědomí a kreativnosti" hrozivá pasivita. Z druhé stránky je třeba relaxace, kontemplace v sedě či za chůze pro nějakého pozorovatele "z vnějšku" obrazem zdánlivé pasivity takového člověka, zatímco tento člověk sám může třeba cítit, jak ho tento stav "vnitřně" aktivizuje a obohacuje.
Nechat se zavalit myšlenkami, představami a pomáhat tomu je někdy jen zdánlivě výrazem aktivity. Dost často je to prostě roztěkanost mysli a posilování vlastní rozptýlenosti.