|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
ČLOVĚK ZITŘKA. Od Břetislava Kafky.
Zásadu příčinnosti můžeme vyjádřiti slovy: Všechno, co povstává, má příčinu.
Všechno, co se děje, má prícinu. Z ničeho nemůže samo od sebe nic povstati.
Zásada příčinnosti vyjadřuje vztah mezi účinkem ( všechno, co povstává) a
prícinou. Neboť cokoliv povstává čili zacína bytí, dostává bytí, jehož dríve
nemělo. Z toho však, že bytí dostává, je zřejmě, že ho nemá samo od sebe, nýbrž
že je dostává, od jiného: a toto jiné, jež je uděluje, nazýváme jeho prícinou.
Existuje Bůh, první prícina všeho bytí. První příčinou bytí rozumíme tu
příčinu, která jinému jsoucnu dává bytí, aniž sama v svém bytí a působení
závisí na příčině jiné.
Jest zrejmo a proto nad veškerou pochybnost jisto, že něco skutečně existuje.
Stejně jest jisto, že jestliže něco existuje nyní, existovalo něco vždycky.
Neboť kdyby byl jen jediný okamžik, v němž by nebylo existovalo nic,
neexistovalo by nic ani nyní, poněvadž z ničeho by nebylo mohlo něco povstati.
Tedy něco (nějaké jsoucno) existovalo vždycky.
Pozorujeme nyní existující hmotný svět. Co na světě vzniká a zaniká (lidé,
rostliny, zivocichové), o tom nám skusenost dosvědčuje, že tyto bytosti nejsou
samy prícinou svého bytí, neboť bytost, která dríve neexistovala, nemohla si
sama své bytí dáti, nýbrž dostala svou existenci od bytosti jiné, která jest
tudíz její účinnou příčinou.
Tato bytost jest naprosto nezávislá v své existenci a činnosti na jakékoliv
bytosti jiné, jest příčinou první. Kdyby nebylo příčiny první, nebylo by ani
příčin druhých, a proto by nebylo ani žádného účinku.
Poněvadž tato první příčina své bytí nedostala od někoho jiného, má je tedy
sama od sebe.Jest bytí samo, jest bytí bez jakéhokoliv omezení, a proto
naprostá plnost veškerého bytí. Tato první příčina, jež jest bytí samo a plnost
veškerého bytí, jest Bůh.
|
|
|