|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
Prakticky od dob, kdy lidé poprvé sestoupili ze stromů, od dob Adama a Evy, existuje v lidské civilizaci krásná literatura. Z jejího názvu snadno poznáme, o co v jejím obsahu vlastně jde. V tomto pojednání se nehodlám zabývat historií tohoto druhu umění, zajímá mě skutečnost zcela jiná: Co se během přeměn literatury stále vyskytuje mezi díly v kterékoliv epoše? Nakolik jsme s to roztřídit jednotlivé střípky z mozaiky prozaického či básnického díla? Co je dílem kvalitním a co nekvalitním? Jak to rozeznat?
Už od pradávna byla některá díla uznávána jako velmi kvalitní, jiná naproti tomu zcela zavrhována. Historické “skvosty” nám z antických dob vydržely až do dneška, všechno ostatní se ztratilo v hlubinách času. Téměř vždy se však ukázalo, že to, co je odloženo na smetišti, je právě tím krokem vpřed, tím geniálním tahem neznámého šachisty....Většinou až po smrti autora bylo jeho dílo odstraněno ze škatulky méněcenných a přemístěno do dvorany slávy. Co ale ten zbytek smetiště? Není potřeba prohledat i ty nejodlehlejší kouty skládky? Vážení přátelé, ano! Nyní bych vás chtěl seznámit se svou Teorií blábolismu.
Dle mého názoru je právě blábol tou nejcennější skupinou umělecké literatury. Vždyť z blábolu vzešla ta nejkrásnější díla! My však ne a ne uznat tuto fenomenální skutečnost a stále pokládáme díla dříve zavrhovaných autorů za omyly zcela neprávem zařazená do skupiny plebzu. Toto však není pravda! Vždyť právě blábol je tím varným kotlem literatury, tou prapolévkou, ze které vše vzniklo. A zrovna ti autoři, kteří byli blábolu vytrženi a uměle zařazeni někam zcela jinam, jsou z mého pohledu už mimo kategorii kvalitní literatury.
Myslíte si , že mám pravdu? To je dobře. Nyní se vám pokusím objasnit několik zásad blábolismu:
Každý správný blábolista by se měl držet Desatera blábolismu.
- Neměj žádný styl, jediným
povoleným stylem je být bez stylu.
- Nesnaž se vytvořit umělecké dílo.
- S
naž se napodobit existujícího autora. (ne blábolistu)
- Používej pravopisné chyby jako
literární prvek.
- Č
asto opakuj slova a docil tím autenticity.
- Nesmysl není nejlepším blábolem.
- Správný blábol není dlouhý.
- Správný blábol není krátký.
- Často měň žánr
.
- Vždy dodržuj maximálně 5 z
deseti bodů blábolismu, jinak by vzniklo moderní umění.
Nutno dodat, že vlastně každý autor je v určité fázi své tvorby blábolistou, je však okolím donucen tato svá díla nezveřejnit, nebo dokonce zničit, a to je ta největší katastrofa. Považuji za nutné, tato díla zachránit a uvést ve všeobecné povědomí. Proto bych chtěl tímto apelovat na redakci TOTEMU, aby k stávajícím rubrikám přibyla rubrika nová-Literární blábol. Děkuji. Jaromír Řepa – autor Manifestu blábolismu.
|
|
|