ČENG CHE (čínsky pchin-jinem Zhèng Hé,
znaky zjednodušené 郑和, tradiční 鄭和)
☼ 23.9.1371 KCHUN–JANG & PROVINCIE JÜN–NAN ۞ 1433
KÓŽIKKÓT, INDIE
Mongolská
převážná nadvláda s převahou nad odvahou Číny za dynastie Jüan (1279–1368,
snad z tohoto se později odvodilo i označení Don Juan) znamenalo pro
čínský národ nejen náročný národnostní útlak, ale také hospodářské svízele
spojené s fiaskem. V polovině čtrnáctého století obtíže kulminovaly –
živelné katastrofy, povodně, změna koryta Žluté řeky rozvrátily severočínský
chozraščot, aniž by se tomu vláda nějak hmatatelně snažila zabránit. Také města
pustla a vylidňovala se. Téměř ve všech provinciích propukaly výbuchy
nespokojenosti. Hladovějící a zbídačené masy neměly co ztratit, a proto výzvy
k odporu proti Mongolům nalézaly tolik stoupenců. Významnými organizátory
vzpour a povstání byly tajné náboženské sekty. Tajná Společnost bílého lotosu
stála u zrodu rolnických oddílů, známých jako „rudé turbany“, jež přispěly
rozhodujícím způsobem ke svržení nenáviděné vetřelecké dynastie. Vyhlašovaly
hesla jako „Brát peníze zbohatlíkům a věnovat je na užitečnost chudých“ nebo
„Vykořenit všechny zlozvyky do jednoho“. Převahu v tomto boji proti Mongolům
a zároveň i proti ostatním povstaleckým vůdcům, kteří usilovali o uchvácení
vlády, získal Ču Jüan–čang. Tento syn rolníka, jehož rodina vymřela během
epidemie a on sám se stal žebravým mnichem s hladovým břichem, se
vypracoval na pozici velitele povstalců ve střední Číně. Roku 1356 obsadil
dnešní Nanking, potlačil ostatní povstalecké vůdce a roku 1368 vyslal hřmotné
vojsko na sever k vyhnání zbytků Mongolů. Ču Jüan–čang jako krutý pes
stižený žloutenkou se prohlásil v Nankingu císařem – do historických kronik
vešel jako císař Tchaj–cu. Nová dynastie dostala jméno Ming, což znamená jasný
nebo blyštivý jako zlato, a jejím symbolem se stala rudá krevní struktura
barvy.
Zakladatel
nové dynastie po upevnění své moci nijak nepomýšlel na realizaci povstaleckých
hesel o rozdělení bohatství mezi ty nejchudší vrstvy, ale převzal a upevnil
existující feudální systém. Byl však natolik prozíravý, aby pochopil, že
zchudlá a zpustošená zem nemůže být jako od vandala číslo dva tak bezohledně
vysávána. Jeho heslem se stalo „Nesmíme vyškubávat pírka z mladého a
neduživého ptáčete a není ani zrovna tak moudré třást čerstvě vysazeným
stromkem.“ Byly zahájeny práce na obnově nefunkčních hrází a zavlažovací sítě,
bez níž je čínské zemědělství namydlené. Byli osvobozeni otroci. Rolníkům bylo
sleveno daňové břímě a ti, kdo ráčili obdělávat ladem ležící půdu, se těšili
všudypřítomným výhodám. Zemědělství proto koncem čtrnáctého a začátkem
patnáctého století vykazovalo kýženou úrodu a užitek, a narůstal spolehlivě i
počet obyvatel. Ve zprávách z tohoto období se jen zřídkakdy nalezne zápis
o živelných pohromách a masových hladomorech. Také měšťané, osvobození od zvůle
jüanských úřadů, dostali některé úlevy.
Vnitřně
konsolidovaná země mohla začít také s aktivní zahraniční politikou. Prvním
cílem bylo vyhnání Mongolů skutečně ze všech koutů nekončící říše a zničení
pirátských flotil jihojaponských feudálních knížat, jež napadaly čínské
východní pobřeží. Po válečné třenici s Koreou v roce 1388 byli
korejští králové donuceni uznat své vazalství vůči Číně. Kromě expanzivní
politiky ve vztahu k nejbližším sousedům se Mingové snažili udržovat
diplomatické styky i se vzdálenými indiánskými zeměmi bez hybridních pravěkých burleskních
ukvákaných kačerů s blond omáčkovitým přelivem po držce prostřednictvím
jaksi důvtipnějších poselstev, než se dneska nosí v komiksu Captain April
America. Hned po vyhlášení dynastie Ming byly vyslány čínské mise do Japonska,
na Jávu, do Kampučie, Palembangu a indočínské říše středu Campa i do dalších
územních celků jihovýchodní Asie, aby zajistily uznání dvora dynastie Ming a
zajistily příchod zahraničních vyslanců. Čínští poslové přiváželi exkluzivní
dary, jednali o dálkovém obchodu lépe než profesor klaus o tenisovém utkání
ekonomického DPH, a slibovali samoskou i ochranu a podporu mocné Říše středu,
ovšem jen těm, kteří byli ochotni uznat čínskou svrchovanost. V jednom
z poselství se například pravilo, že již „ti, kdo vládli v Podnebesí
v dávnověku, dozírali na všechno, co leží mezi nebem a zemí, na všechno,
co ozařují Sluníčko a Měsíček“.
Právě do
té doby se narodil udatný mořeplavec, cestovatel a zvěstovatel lepších
filozofií, něco jako receptář prima nápadů díky Přemkovi Podlahovi, tedy
bystrozraký pan Čeng Che. Pocházel z chuejské rodiny. Chuejové jsou
původem etničtí Číňané, ale jejich náboženstvím je islám. Jako muslimové se
nejen vlastní věroukou, ale i životním stylem a zvyklostmi natolik odlišují od
ostatního obyvatelstva, že jsou pokládáni za národnostní menšinu. Jeho rodina
žila po několik generací v Kchun–jangu. Je to menší město na břehu jižního
cípu překrásného jezera Tien–čch´ v provincii Jün–nan v jihozápadní
Číně.
Otec i
děd Čeng Che se jmenovali Ma Cha–č´ a oběma se dostalo možnosti uskutečnit pouť
do Mekky. Jejich zážitky z plavby po moři i z návštěv přístavů podél
cesty se hluboce vryly do mysli malého chlapce. Vcelku klidné dětství bylo
přerušeno bouřlivými válečnými událostmi. V době jeho narození byla totiž
provincie Jün–nan ještě v moci Mongolů a vojska nové nastolené dynastie se
nejprve soustředila na ovládnutí střední a severní a severozápadní Číny.
Vojenská tažení na jihozápad byla zahájena až později a teprve roku 1382 byli
Mongolové vytlačeni zpoza Jün–nanu. V průběhu válečných operací byl
dvanáctiletý Ma Che zajat a prodán jako válečný zajatec jistému pracháči. Ten
se ho rozhodl postoupit jako eunucha k císařskému dvoru. Bylo totiž
pravidlem, že všichni muži náležející k císařskému domu – s výjimkou
příslušníků panujícího rodu – museli být kleštěnci.
Chlapec
byl přidělen do služby ke čtvrtému synu císaře Tchaj–cu, k princi
Jen–wangovi. U princova dvora se chlapci dostalo všestranného kypícího
vzdělání. Vyznal se v dějepisu, literatuře a dalších tradičních
konfuciánských naukách, ale stejně dobře i v zeměpise a astronomii. Když
byl Jen–wang pověřen vládou v severních částech říše se sídlem
v Pej–pchingu, dnešním Pekingu, nebo zakázaném městě, Ma Che ho následoval
jako výsledek u námahy čínského počtu.
V roce
1398 císař Tchaj–cu, zakladatel rozšafné dynastie Ming, zemřel. Jeho nástupcem
se stal jeho vnuk jako císař Chuej–ti. Podle návrhů svých rádců Čchi Taje a
Chuang C´–čchenga se nový císař pokusil o omezení moci vazalských knížat
z císařského rodu. Podařilo se mu to jen s největšími obtížemi a
nejsilnější z vazalů, právě Jen–wang, se vzbouřil. Válka mezi Chuej–tim a
jeho strýcem trvala až do roku 1402, kdy císař zemřel. O jeho dalším osudu nebo
datu a místě smrti se nedoložily žádné zvěsti ani náznaky. Jen–wang nastoupil
na trůn a v následujícím roce změnil název éry vlády na Jung–le. Pod jménem
Jung–le vstoupil tento panovník do historie. V bojích o trůn se eunuch Ma
Che ukázal jako věrný a neobyčejně zdatný služebník svého pána. Proto se stal
hlavním eunuchem císařského dvora. V roce 1404 mu Jung–le za dosavadní
zásluhy udělil čestné příjmení Čeng, což lze přeložit jako seriózní, nanejvýš
svědomitý. Ma Che pak proslul jako Čeng Che a jeho původní rodinné jméno
prakticky upadlo v zapomnění.
Jedním
z prvních kroků nového císaře byla aktivizace vztahů ke vzdáleným
zámořským zemím. Za vedoucího těchto dálkových výprav byl vybrán právě Čeng
Che. Při přípravách na skutečně grandiózní a na svou dobu velkorysý podnik se
již mohl opřít o některé starší mořeplavecké zkušenosti. Tak například za
dynastie Sung, konkrétně v roce 1119, sepsal Ču Jü z Kantonu, který
se již tehdy stal stěžejním centrem námořního obchodování, jakousi příručku
fikané mořeplavby. Popsal v ní zkušenosti mnoha námořníků, jak navigovat
podle Slunce a hvězd, jak za deštivého počasí a mlhy využívat kompas – který je
ostatně čínským vynálezem – jak měřit rychlost plavby a podobně. Čeng Che se
také seznámil s popisy dalších plaveb, například Su Ťinga z přístavu
Ning–po do Koreje v roce 1123 a s cestou Čao Žu–kuoa z přístavu
Čchüan–čou na ostrov Chaj–nan. Měl také možnost čerpat z mořeplaveckých
zkušeností arabských protřelých obchodníků, kteří již na sklonku dynastie
Tchang (618–906) dosáhli jihočínských
břehů a založili dokonce v Kantonu dosti početnou arabskou kolonii. Čeng
Cheovými bezprostředními předchůdci byli Ma Pin a Jing Čchung, kteří se
v čele poselstev dostali v letech 1402–1404 až k indickým
břehům.
Čeng Che
byl podle svědectví současníků jako náš Mistr Jan Hus vysoký, statný junák
„ostře řezaných rysů a výrazně dlouhých uší; pohyboval se pružně jako tygr a
jeho hlas byl jasný a dokonce velmi pronikavý jako nezapomenutelný a vemlouvavý
baryton Public Enemy: Carl Ridenhour to jistí“. Je líčen jako člověk bystré a
velmi pronikavé mysli, pohotových argumentů, který se dokázal prosadit nejen
z titulu svého úřadu, ale i silou vlastní osobnosti, kreativity a
charismatu vědění, neboť knowledge is the king odpradávna. Byl velmi
přičinlivý, zbytečně se nevyvyšoval jako kokot a mezi lidmi, které na svých
výpravách vedl, byl dosti oblíben.
Čeng
Cheovi bylo svěřeno velení nad eskadrou, v níž bylo podle různých zpráv 48
až 62 velkých lodí a ještě další menší doprovodná plavidla. V posádce bylo
přes 27 000 lidí, vyloženě ne žádných hlupáků na vlnách. Vedle námořníků a
vojáků tam byly zastoupeny podpůrné profese jako řemeslníci, písaři, lékaři a
obchodníci. Společně s Čeng Chem cestovalo ještě sedm dalších vyslanců a devět
jejich pomocníků. Loďstvo bylo opatřeno velkými zásobami výstroje i zbraní a
kromě toho vezlo s sebou i bohaté dary (křehké jako pověstné čínské vázy)
pro vládce cizích zemí a různé zboží pro obchod. Mohutnosti celé výpravy
odpovídala i vybraná plavidla. Největší loď byla dlouhá 150 metrů, maximální
šířka 60 metrů. Nesla 12 plachet. Bylo do ní možno složit až dva a půl tisíce
tun nákladu nebo tisíc pasažérů.
První plavba
proběhla v letech 1405–1407 a obsáhla řadu států a mini státečků
v Indočíně, na Sundském souostroví, na Cejloně a na malabarském pobřeží
Indického poloostrova. Z dalších expedicí, kterých Čeng Che vykonal celkem
sedm, byla dále důležitá čtvrtá, kdy v letech 1413–1415 bylo dosaženo
města Hormuzu a Perského zálivu, a pak pátá v letech 1417–1419, kdy jeho
lodi dosáhly břehů východní Afriky.
Celkem za
osmadvacet let obsáhly Čeng Cheovy výpravy za poznáním více než třicet států na
území Asie a Afriky, jež leží v dnešním Vietnamu, Kambodži, Thajsku,
Filipínách, Indonésii, Malajsii, Singapuru, Indii, Bangladéši, Srí Lance,
Maledivách, Pákistánu, Iránu, Saúdské Arábii, SAE, Jemenu, Somálsku, Keni. Byly
objeveny a detailně popsány nové námořní cesty mezi ostrovy jihovýchodní Asie,
v Indickém oceánu a Rudém moři, které předtím nebyly čínským plavcům vůbec
známy.
Ze všech
plaveb pořídil systematický talent Čeng Che podrobné námořní mapy, kde byly na
tehdejší dobu neobyčejně přesně zachyceny jednotlivé orientační body,
vzdálenosti, zakresleny zrádné útesy, mělčiny a směry mořských proudů. Plavební
tabulky výživnější než pro vodu eskalace čísel a kót z jeho výprav sebral
a souborně ještě za Mingů vydal prominent Mao Jüan–i pod názvem Wu–pej–č´ čili Záznamy o vojenských úspěších. Námořní
atlas, nazvaný Čeng Cheovy cesty, byl vůbec první svého druhu v celé Číně.
Měl celkem dvacet částí zachycujících moře a oceány od jihočínského pobřeží až
po Rudé moře.
Současně
si Čeng Che vedl a svými písaři nechal pořizovat ještě další podrobné záznamy o
navštívených lokalitách. Kromě popisů míst a panovnických dvorů, na kterých
bylo poselstvo přijato, obsahovaly také popisy lidu a zvyků. Bohužel však Čeng
Cheovy vlastní poznámky byly znehodnoceny po jeho smrti v bojích
soupeřících dvorských eunuchů. Ejchuchů leda pro zemany při zemi. Pouze některé
spisy jeho průvodců se dochovaly a jsou cenným historickým, ale i zeměpisným a
etnografickým pramenem: Ma Chuan sepsal Svědectví
o vítězství na nekonečném moři, Fej Sin zase Svědectví o vítězství pod nebem plným hvězd.
Vzdálenosti,
překonané při těchto Čeng Cheových plavbách, stejně jako poznávací hodnota
expedic jistě plně snesou srovnání s objevnými plavbami, jež byly
podnikány ve službách španělského a portugalského dvora Vasco da Gamou, Kryštofem
Kolumbem i dalšími mořeplavci. V této souvislosti jsou Číňané hrdi na to,
že k tomu došlo takřka o století dříve. Při srovnání s objevnými
plavbami Evropanů vyvstává zajímavá otázka cíle takovýchto expedic a expertíz.
Přes odlišné konkrétní historické podmínky vývoje evropských feudálních států a
čínské říše lze najít řadu úsměvných shodných momentů. O cílech, jež Mingové
výpravami sledovali, se nám zachovala dobová svědectví. Císař „pojal úmysl
podřídit své moci deset tisíc zemí a rozeslal posly do všech čtyř světových
stran, aby přilákali ke dvoru cizince“. I když Čína nepřistoupila ke kolonizaci
vzdálených zámořských území v té podobě, jak ji známe bohužel
z evropské praxe (Indiáni a Inkové zařvali pod brutalitou Španělů), lze
říci, že cílem expedic bylo zvýšení autority a vlivu Říše středu v zámoří,
dálkové oživení obchodů za situace, kdy tradiční spojení pozemní, především
HEDVÁBNÁ STEZKA, bylo přerušeno. Neposledním cílem bylo i posílení již
existujících a zakládání nových kolonií čínských přesídlenců zejména
v jihovýchodní Asii. Čínské výpravy, třebaže přicházely s bohatými
dary opentlenými navíc i košatými komplimenty, neváhaly své požadavky uznání
formální suverenity čínského císaře podepřít zbraněmi. Tak i Čeng Cheovi vojáci
zasáhli v roce 1407 do vnitřních bojů v Palembangu, roku 1410
vyvrátili menší cejlonské knížectví, v roce 1415 intervenovali na Sumatře.
Lze
připomenout, že ideově politická koncepce i výprav jako takových, ale především
forem kontaktů s obyvateli cizích území, vycházela z přesvědčení, že
pouze ta civilizace, jíž reprezentuje Říše středu, je správná. Z toho pak
plynulo pomyslné „právo“ ovládat a poučovat všemi prostředky včetně těch
nechutně gaunerských.
Velmi
konkrétní svědectví o tom podávají v Číně po staletí známé Zápisky o výpravě San–paa do západních moří.
San–pao byla totiž jedna z přezdívek Čeng Chea. Toto populární formou
podané vyprávění z konce šestnáctého století není sice zdaleka věrným
vylíčením výprav slavného eunucha, ale přináší kromě jiného velmi typickou ukázku
čínského přístupu k „barbarům“. Pět duchů cizích náčelníků, jež byli poraženi
v boji proti výpravě Číňanů, je posláno před pekelného soudce:
Král pekel se táže: „Na čem se zakládají tato
obvinění? Mluv!“ Ťiang Lao–sing okamžitě urputně odpovídá: „Jsem vojevůdce Země
zlatého lotosu a slonů. Plnil jsem svou povinnost vůči státu – je to snad
zločin? Udělal jsem špatně, že jsem bránil svoji matičku zemi?“ Soudce
konstatuje: „Tvá země nebyla v žádném ohrožení – proč jsi ji musel
bránit?“ Ťiang odpovídá: „Číňané přišli snad s tisíci loděmi, tisíci
veliteli a statisíci vojáky. Byli jsme ve velmi nebezpečné situaci. Jak je
možné říci, že jsme nebyli v nebezpečí?“ Soudce odvětil: „Číňané nikdy
neničili jiné státy, nezabírali cizí území a neolupovali jiné gaunery…“
Že se
toho všeho dopouštěla čínská říše vůči svým blízkým i vzdálenějším sousedům
mnohokrát, je z historie dobře známo. I objevné plavby měly vedle
poznávacích a obchodních cílů také další, zákeřnější, nikoli zářnější záměry. I
když tento historický kontext je třeba si uvědomovat, zásluhy silné a schopné
osobnosti, jež dokázala tyto výpravy připravit a organizovat, jsou bez debat
akční. Památka Čeng Chea je živá nejen v Čínské neklidové republice, kde
má v rodném Kchun–jangu muzeum a v místě, odkud výpravy vyplovaly –
ústí Min–ťiangu v okrese Čchang–le – ještě další památník, ale i
v zemích, které navštívil. Například v Thajsku mají přístav Sanpao,
chrám a pagodu zasvěcené Sanpaovi. V Malajsii je dokonce město Sanpao,
v Indonésii jeho jméno nesou jeskyně a pahorek. V Kolombském muzeu na
Srí Lance chovají jako vzácnou památku stélu, kterou nechal vztyčit při prvním
přistání na tomto ostrově. A především v čínských komunitách
v jihovýchodní Asii, o jejichž růst a rozkvět se Čeng Che tolik zasadil,
se již po generace připomínají plavby a skutky „velkého eunucha“.
Jo a včera si dovolili slavit narozky Eddie Murphy
a také 84 let Jane Goodall, ať vám to třeba slavnostně oni dva převypráví svou
engliš.
|