Hollywoodská hrdinka v nebezpečí
(David Fincher: "Úkryt" / Carl Franklin: "High Crimes")
Recept je jednoduchý, dát ženskou hrdinku do pokoje s psychopatem a nechat nás se dívat. Žena, většinou nevinná blondýna, se neumí bránit, a tak si musí počkat na to, až ji někdo přijde zachránit. Obvykle je to její bývalý milenec, nebo neznámý svalovec, do kterého se hned na první pohled zamiluje. Vysněný hrdina pochopitelně splní svůj úkol a život plavovlasé slečinky je zachráněn.Takovéto thrillery s ženskou hrdinkou patří mezi ty nejběžnější. Divák si u nich většinou odpočine a obyčejně si na nic jiného, než průhlednost pointy nestěžuje.
V posledních dnech přicházejí do kin snímky, kde hlavní roli ztvárňuje ženská hrdinka, ale v poněkud odlišném pojetí. Ve snímku D. Finchera Úkryt (Panic Room) hraje J. Foster právničku Meg Altmanovou, která se nastěhuje se svou dcerou do nového domu. Hned první den do domu vniknou zloději a Fosterová je nucena uchýlit se do místnosti zvané Úkryt. V Úkrytu jsou nainstalovány všechna bezpečnostní opatření a také uloženy nezbytné věci k přežití na pár dní. To, co zloději hledají, je ale uloženo právě v této místnosti, a tak se tam pokouší dostat za každou cenu. Konec prozrazovat nebudu, ale myslím, že sběhlým divákům akčních thrillerů je už teď jasný. Dalším snímkem, který prozatím ještě není v naší distribuci, je snímek Carla Franklina High Crimes s Judd Ashley. Hnědovlasá právnička je nucena vynaložit všechnu svou odvahu a kuráž, když se kvůli riskantnímu materiálu svého manžela ocitne v situaci, jež téměř vypadá jako vojenské spiknutí.
Co mají tyto snímky společného je to, že v nich na plátno přichází odlišná ženská hrdinka. Žena chladná, rozumná a sebevědomá. Žena, která se nebojí použít všechny své schopnosti v boji proti tomu, o co jí doopravdy jde, a to je vyhrát. Tato ženská hrdinka se častokrát chová a jedná jako muž, ba co víc - předčí jej. V Hollywoodu ve 30. letech nebylo pro takovéto hrdinky místo. Ženy a muži se ve filmech chovali stejně, mluvili stejně a bojovali stejně. V 50. letech se na plátně objevila jedna z prvních ,,mužských hrdinek" Scarlet O´Hara ve snímku Gone With Wind (Odešel s větrem). Na konci 70.let dojala svým výkonem Jamie Lee Curtis ve snímku Halloween, kde si zahrála mladou teenagerku napadenou nebezpečným šílencem. Asi ale nejpřesvědčivější výkon v roli mužské hrdinky podala na konci 80. let Sigourney Weaver ve Vetřelci, kde jako svalnatá kosmonautka Ripleyová vyhrála boj nad imozemským netvorem. Teď se zdá, jakoby se doba ženských hrdinek vrátila. Kromě úspěšného amerického seriálu Alias, ve kterém hraje Jery Gardner dvojitou agentku FBI, se také připravuje snímek s americkou zpěvačkou Jennifer Lopez, která se zbraní v ruce utíká před svým posedlým manželem. Otázkou je, proč žena na plátně ocitající se v nebezpečí, nepoužije něco jiného než mužskou tvrdost nebo ženskou naivitu. Kam se poděla ženská intuice, rozum a emoce? Zdá se, jakoby na to filmaři v akčních filmech s ženskými hrdinkami zapomínali, což je škoda.
|