|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
Současné umění není takové, jaké ho chceme mít. Nazrála doba zásadních proměn, a proto je nutné usednout za klávesnici počítače a oživit skoro zaniklý žánr manifestu. Neděláme to z nostalgie po 20. letech, kdy se manifesty chrlily jako na běžícím pásu, ale proto abychom iniciovali vznik funglnového směru. V této chvíli totiž nové umění není. Tvůrci supermarketingu jsou skrytí nebo se ještě nenarodili!
Jaké by mělo nové umění být? Především se musí vrátit k základním hodnotám, na kterých byla vystavěna naše civilizace. Tyto tradiční hodnoty byly vytěsněny na okraj kultury prostřednictvím samozvaných umělců a intelektuálů, kteří privatizovali veškeré duchovní statky a teď se bojí přiznat, že všechno, co za uplynulá staletí vytvořili, je falešné.
Základní hodnoty supermarketingu jsou peníze a sex! Peníze klademe na místo první, protože za ně lze pořídit nejen velmi kvalitní sex, ale i všechno ostatní. Vztah umělců k této hodnotě je dlouhá léta pohrdavý, ale bez peněz by neměli ani anilinové barvy, ani linkovaný papír, natož trumpetu! Čím by byl Vincent van Gogh, kdyby ho bratr Theo pravidelně nezásoboval prašulema…
Supermarketingový umělec se chce mít dobře a jeho tvorba se musí podřídit tomuto cíli! Mít se dobře znamená vlastnit alespoň dvě auta, patrový dům s bazénem a kvalitně rozložené portfolio akcií a podílových listů. To je minimální standard! Na otázku “Mít nebo být?” musí každý umělec, který má všech pět pohromadě, odpovědět “Mít, hromadit a nakupovat!” Vždyť “mít” peníze znamená “být” spokojený!
V SUPERMARKETU
(sakrální vsuvka)
Každý víkend se vydáváme na pouť. Po strastiplné cestě ulicemi velkoměsta kajícně vcházíme do chrámu konzumu. Vkládáme obolos do nákupního košíku a vjíždíme do supermarketu. Křižujeme kolem přeplněných regálů a hledáme smysl věcí. U některých se zastavujeme a vzájemně si předčítáme poselství, která sepsali jejich výrobci. Košíky prázdné jimi potom naplňujeme a srdce pookřeje. Posloucháme nádherné písně, které nás přibližují k pokladná m. Tam jsme si všichni rovni. Před vševědoucí pokladní nic neskryjeme. Musíme obsah košíku svého na pás vyložit, za hříchy správnou cenu zaplatit a na stavbu nového chrámu tak přispět. Supermarket je baroknímu chrámu navlas podoben, je sakrálním symbolem současnosti, a proto jsme na jeho počest pokřtili nové umění supermarketing!
VÝKLAD SLOVA SUPERMARKETING
Supermarketing, podst. jm. m. r. Čistý konzumní konformismus, kterým má být vyjádřeno, ať už ústně, ať už písmem nebo jakýmkoli jiným způsobem, reálné fungování tržních vztahů v umění. Diktát nabídky a poptávky za nepřítomnosti jakékoliv kontroly prováděné citem, mimo jakýkoli zřetel estetický nebo morální.
Encykl. Filos. Supermarketing je založen na víře ve vyšší realitu určitých forem marketingu až do jeho doby opomíjených, ve všemohoucnost peněz, v nelítostný konkurenční boj v umění. Směřuje k tomu, aby definitivně zlikvidoval chudobu umělců a zajistil jim dostatečné prostředky na luxusní vybavení domácnosti a zájezdy do exotických zemí. Supermarketin gové postupy použili Publius Ovidius Naso, Vátsjájana Mnich, Friedrich Schiller, Edgar Allan Poe, Salvador Dalí, Arnošt Lustig, Michal Viewegh, Přemysl Svora, Stephen King a další, ale čistě supermarketingový umělec se dosud nenarodil.
V Umění milovat propaguje Ovidius svoji knihu Prostředky k pěstění ženské tváře. Autor Kámasútry Vátsjájana uspěl proto, že všechno vsadil na sex. Schiller psal pod pseudonymy pochvalné recenze na vlastní díla! Supermarketing Poeovy Filozofie básnické skladby je přímo vzorový, nehledě k soutěži, kterou tento spisovatel rozpoutal kolem svého Havrana. Dalí prodával čisté signované papíry i plátna, neboť podpis je více než obraz! Lustig se stal šéfredaktorem Playboye. Viewegh převálcoval kritiky a nechává se fotit nahý. Svora trhá všechny rekordy v prodejnosti. King obešel velká nakladatelství a přivedl k Internetu čtenáře beletrie!
Supermarketing, slož. slov supermarket a marketing, která nejlépe vystihují podstatu nového umění. Čím by byla naše civilizace bez supermarketů? A čím by bylo umění bez marketingu? Opouštíme omšelou příponu ismus, protože nechceme, aby naše snahy byly spojovány s levicovou avantgardou počátku 20. století. Hrdě se hlásíme k pravici: kupónové privatizaci, Coca-Cole, snižování daňového zatížení, vyrovnanému rozpočtu, liberalizaci telekomunikací, amerikanizaci a deregulaci trhu s byty! Zbožňujeme Mobilní telefonii, Fast Food, Internet, Platební karty a Globalizaci.
UMĚLECKÉ DÍLO JAKO ZBOŽÍ
Umělecké dílo prodává především reklama, ale také zvučné jméno autora a dobrý název. Obsah je až na místě posledním. Když budoucí čtenář kupuje knihu, nemůže předem vědět, jestli ho natolik zaujme, aby ji dočetl až do konce. Koupil si vlastně zajíce v pytli a postupně ho vytahuje, jak pročítá stránku za stránkou. Až na samém konci se dozví, jestli udělal dobrý kup. Ale ať už bude zklamaný nebo ne, výsledek je vždy stejný – bezcenná kniha. Nelze reklamovat nudný obsah a kdo by znovu četl stejnou knihu? Snad jenom nějaký intelektuál… Odložena do knihovny, nejhoršího ze všech skladů, stane se přehlíženou dekorací příbytku a dále ztrácí na ceně. Pouze bibliofilie, první vydání a knihy s autorovým věnováním mohou být pro svou jedinečnost dobrou investicí do budoucna. Vše, co zde bylo řečeno o knihách, platí i pro hudební nosiče (CD, kazeta, LP), audiovizuální nosiče (video, CD-ROM, DVD), vizuální nosiče (obrazy, grafiky, sochy) a architekturu.
AUTOR
Aby prodejnost uměleckých děl stále rostla, musí být jméno jejich autora všeobecně známé. I nejběžnější situace lze využít k propagaci. Umělec musí umět svoje jméno prodat. Všimněte si zpěvaček, které v reklamách nabízejí kosmetické přípravky. Proč by to nemohlo jít naopak? Píšete-li román ve třetí osobě, vložte vypravěči do úst pochvalnou zmínku o autorovi knihy, která je právě čtena, a připomeňte čtenářům i další svoje díla, samozřejmě včetně stručného obsahu. Když to udělal Ovidius ve svém Umění milovat, proč byste to nemohli vyzkoušet také? – jste snad horší obchodníci? Už jste viděli internetové stránky www.tisicmil.cz? Jsou velmi kvalitní a vedle bývalého ministra Baudyše do nich píše i Radek Sárközi. Můžete si nechat vytisknou trička s vlastním jménem nebo názvem knihy, kterou jste právě vydali, a rozdávat je při autogramiádách! A nelze tu nevzpomenout památky génia Jana Nováka alias Horáka, jehož výkony zachytil ve svém románu Hvězdy kvelbu surrealista Pavel Řezníček. Tento umělec recitoval básně v brněnských ulicích a za každou z nich nikdy nezapomněl uvést své jméno a přesnou adresu včetně čísla popisného. Novák první zjistil, že skutečnou velikost básníka může ocenit pouze on sám, protože ho nikdo nezná lépe a déle (snad jen maminka), a proto skládal ódy a hymny, ve kterých opěvoval vlastní genialitu!
Zahoďte tvůrčí muka! Jak chcete přesvědčit své okolí o vlastní genialitě, když nevěříte sami sobě?
Umělec musí vypadat reprezentativně. Jeho oblečení by mělo být vkusné. Kravata v barvě obleku je nutností. Pozor na čisté boty a krk! Žvýkejte žvýkačky s mentolem, aby básně vycházející z vašich úst byly svěží a příjemné. Nezanedbávejte svoje tělo! Musíte vypadat zdravě, a proto navštěvujte alespoň dvakrát týdně fitness-centrum a kosmetický salón. Starší umělci (nad 30 let) se nevyhnou zákroku plastického chirurga, liposukci, očnímu laseru a retuším fotografií.
Umělci si někde musí vyměňovat životní zkušenosti. Kdysi navštěvovali básníci kavárnu Slávia. V sedmdesátých letech byly oblíbenou zábavou bytové dýchánky (např. divadlo a semináře). Hrabal obcházel hospody nižších cenových kategorií. Supermarketingoví umělci relaxují u McDonalda, v KFC (sem chodí spíše revoltující spisovatelé) a v internetových kavárnách! Snaží se spolknout zdejší pokrmy a zapíjejí je sycenými slazenými nápoji. Často používají mobilní telefony, zvláště, když si chtějí vyměnit názory na představení, kterému právě přihlížejí v divadle, kině či night-clubu.
NÁZEV
Dobrý název produktu je polovina úspěchu. To vám řekne každý reklamní textař. Umělci na to ale často zapomínají. Například českému spisovateli Juliu Zeyerovi se podařilo dát dílu tak příšerný název, že po něm nesáhne ani největší literární fanda! Zničil tak během několika sekund mnohaměsíční namáhavou práci. Je to jeho nejkvalitnější román Jan Maria Plojhar. Název je nezapamatovatelný a přímo odpudivý. Naštěstí nám Zeyer může posloužit i příkladem opačným: vhodně zvolený název dodá lesku i nepříliš kvalitní povídce – Blaho v zahradě kvetoucích broskví si díky titulu přímo říká o zakoupení. Ovšem lepší by bylo pojmenovat toto dílo Sex ve sprše – to je název, o jehož prodejnosti nemůže být pochyb, ať už je obsahem cokoliv.
LITERÁRNÍ KRITIKA
Největším nepřítelem nového umění je literární kritika. S nepochopitelnou zarputilostí se kritikové neustále zabývají obsahem a takzvanou “kvalitou” díla a převracejí tím přirozený žebříček hodnot vzhůru nohama. Jejich názorům podlehli i samotní umělci a začali jim přizpůsobovat svá díla. Tolik škod jako literární kritika nenapáchala snad ani celosvětová hospodářská krize, která následovala po pádu newyorské burzy v roce 1929, nebo současná levicová vláda. Jak může někdo tvrdit, že ví, co je krásné? Každý přece vidí krásu v něčem jiném! Pro supermarketingové umělce je krása pravidelné setkávání tučného honoráře a dividendy na bankovním účtu.
UMĚLECKÉ DÍLO JAKO NOSIČ REKLAMY
Umělecké dílo může být výdělečné, pouze když do něj vložíte placenou reklamu. Nelze se totiž slepě spoléhat na koupěschopnost čtenářů. Vydávat knihu, u které nejsou veškeré náklady předem pokryty reklamou, je umělecká sebevražda! Inspirujte se komerční televizí, kde je v nejvypjatější chvíli přerušen děj rekla mním blokem. (Doporučujeme Boženě Němcové, aby v novém vydání své knihy přerušila děj ve chvíli, kdy poprvé zanoří babička svou ruku do kapsáře a Barunka napjatě čeká, co vytáhne… reklama na: dámské vložky, barvu na vlasy, dámské vložky, prostředek na čištění záchodové mísy, dámské vložky, toaletní papír, pánské vložky… mourovaté kotě.) Lze také používat reklamu skrytou. (Např. hlavní postava používá mobilní telefon firmy, která dílo sponzoruje.) Podprahová reklama je nejrafinovanější. (Např. v lyrické básni může být formou akrostichu ukryt slogan "Coca-cola to je ono" – 15 řádků? Vždyť to je sonet včetně názvu!)
NOVÉ UMĚLECKÉ FORMY
Nové umělecké formy není třeba hledat, protože je máme přímo před očima. Umění dosud plně nezužitkovalo elektronické způsoby komunikace. E-mail, SMS, IRC ani ICQ. Není snad zpráva SMS moderním haiku o přesném počtu znaků, který není dovoleno překročit? Proč nikdo nenapíše román v e-mailech? Nejlépe s maximálním využitím emotikonů (smajlíků). Vždyť život nelze vyjádřit úsporněji: * pampers :-) primeros :-o pampers :-( +… ICQ automaticky zaznamenává celý dialog, a proto se dá využít ke konstrukci nových forem dramatu stejně jako IRC. Hudebníci, zkuste složit kvartet pro tři mobilní telefony a pager! Malíři, vystavujte svá díla v plenéru (podél dálnic) jako obří reklamní billboardy…
Stačí se pořádně rozhlédnout kolem sebe a uvidíte, že moderní doba přímo překypuje tématy! Pište o lidech, kteří jsou pro svých "15 minut slávy" (dnes je to spíše 15 desetin sekundy) schopni udělat cokoliv, pište o virtuální identitě na Internetu, elektronickém a zábavním průmyslu, televizorech s LCD, w@pu, etických problémech e-bussinesu atd. Většina témat bude ale odvozena od požadavků firem, které autora finančně podporují.
Malíři, proč nikoho z vás nenapadlo, že můžete část svého plátna (alespoň 75 %) pronajmout reklamní agentuře? Magicky bude působit krajina Českého středohoří za zubním kartáčkem!
REALIZACE UMĚLECKÉHO DÍLA
Vytvořit skutečné umělecké dílo s širokým ohlasem je velmi náročné, a proto si přečtěte stručný postup, který vás určitě dovede k úspěchu.
1) zmapování nabídky a poptávky
Prostřednictvím marketingového průzkumu (dotazníková akce na Václavském náměstí) najděte na českém trhu témata uměleckých děl, po kterých lidé prahnou, a současná nabídka je plně neuspokojuje.
2) finanční zajištění
Najděte firmu, která bude v nových uměleckých dílech propagována, a nechte si vyplatit zálohu.
3) realizace artefaktu
Vytvořte své dílo a zohledněte v něm požadavky cílové skupiny i sponz ora.
4) verifikace
Předveďte dílo reprezentativnímu vzorku populace a sponzorovi a vyhodnoťte jejich reakce.
5) dokončení artefaktu
Přizpůsobte umělecké dílo výsledkům verifikace, aby bylo co možná nejúspěšnější.
6) propagace
Propagujte své dílo na každém kroku! Rozdávejte reklamní předměty, uspořádejte vědomostní soutěž o jeho autorovi atd.
7) dosažení cíle
Dovolená na Bahamách. BUĎ BUDE KRÁSA LUKRATIVNÍ, A NEBO NEBUDE VŮBEC !
|
|
|