Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 27.12.
Žaneta
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
SATIRA A POMLUVA III
Autor: Filip Sklenář (Občasný) - publikováno 16.1.2005 (01:32:16)

Existují dvě veleúspěšné techniky dosahování vlastních rétorických cílů, které nechválíme. Nazýváme je demagogií a populismem. Populismus znamená obrátit se čelem k mase a nechat se vyzdvihnout silou její hlouposti. Demagogie je hůře specifikovatelná technika (často je toto slovo užíváno bez vnímání smyslu jako prostá nadávka) působení na city posluchačstva opakováním zažitých frází, u kterých demagog předpokládá pozitivní reakci, a současným nepozorovaným překrucováním fakt. Demagog má vždy cíl – je to prosazení jeho názoru. Za účelem dosažení tohoto cíle je ochoten zavrhnout všechny pozitivní rezultáty a zapřít fakta. Sloučí-li se demagogie s populismem, výsledkem je článek podobný g-morrovu.

 

            Nazve-li demagog v prostředí podobném Totemu svůj článek Karel je hlupák, může už fakticky dále psát cokoliv. Každý, komu Karel šlápnul na nohu, se pod článek ochotně podepíše a pochválí jej. Takto vyráží g-morr na svou spanilou jízdu maje pevně v zádech vítr všech, které během svého působení Filip znemožnil a usvědčil z neschopnosti. Demagog si nemůže dovolit ani na okamžik vzbudit dojem, že se nějak nadřazuje mase, která jej má nést na ramenou. Bude proto mluvit velmi primitivně a bude systematicky apelovat na city čtenářů, na jejich zažitá klišé, na jejich simplifikované a neerudované pojetí světa i témat, o kterých bude řeč. Demagog nemusí nic vysvětlovat. Stačí když řekne, co jiní chtějí slyšet. První bod u publika je zde.

 

            „Víte, co je poezie?“ ptá se demagog a ihned si odpovídá, že to neví ani on, ani jiní, a kdo to ví, ten lže. Nemusí zdůvodňovat, proč je kritický článek Musilův výtvorem „myšlenkového nedochůdčete“. Stačí, že tento článek urážel všechny, kteří kdysi vychválili stejnou věc, již si vzal Musil za terč svého vtipu. Demagog právě získal hned několik bodů. Specializovaný problém, který je i velmi věci znalému člověku tématem na několikastránkovou úvahu, bagatelizoval. Kdo by věděl, co je poezie, když máme tu (post)modernu. Kdo by se zabýval někonečnými zastaralými texty, když už je mu skorem osmnáct a leccos si přečetl? Nikdo to neví a basta. Takto politicky si ovšem demagog získává body i u těch, kteří vědí, že nikdy nedosáhnou ani na nejnižší příčky poezie. Dokud nevíme, co je poezie, skryje se pod tímto pojmem vše. Jakmile začneme věc zpřehledňovat, teče mnoha (i těm slavným a známým) močůvka do bot.

 

            A pokračujeme, protože nehromadíme argumenty, nevedeme myšlenku – ó ne. K tomu by se demagog nesnížil. Stačí sbírat sympatie, a když jich bude dost, vyhlásit tezi. Předem zamýšlenou, ovšemže. Odvoláme se tedy až k Bukowskému. Každý literát, dokonce každý začátečník umění ví dobře, že Charles Bukowski žádným spisovatelem není, že se jedná o píšícího ožralu, hlupáka a primitiva. Můžeme si jej tu a tam přečíst, avšak nebudeme jej řadit vedle Dostojevského, pokud nám úplně nepřeskočilo. Avšak odkaz na Bukowského myšlenkově nenáročný svět demagoga sbližuje s publikem více, než cokoliv předtím.

 

            Zatímco jsem ve svém textu rozlišujícím s chirurgickou přesností satiru od pomluv ani jedenkrát neodběhl od zadaného rámce úvahy, sáhne demagog g-morr po čemkoliv. Začne Musilem (úplně jiným tématem), přejde přes Bukowského – kde neopomene potěšit primitva blitím – hupsne na Staré Bělidlo a vyhlásí tezi.

 

            Shrnu-li svou – pevně zdůvodněnou – tezi o hraně mezi satirou a pomluvou (přičemž nehodlám ani nadále činit nejmenšího rozdílu mezi dvojčaty parodií a satirou), do jediné věty, říkám: „Satira vychází ze skutečnosti, pomluva přiřazuje neexistující vlastnost.“ To je systematické a přínosné pro mladého adepta literatury, který chce problematiku pochopit.

 

G-morr má však jediný a mnohem primitivnější cíl – dokázat, že jeho kamarád není pomlouvačem. Chytá se tedy stébla. Jeho teze – nikterak zdůvodněná – zní: „Nick ewonne neexistuje, proto je emmetův příspěvek parodií žánru.“

 

„Parodií žánru?“ ptám se. „Jak to chcete, slovutný demagogu a velešarlatáne primitivizmu, dokázat?“

 

Máme tedy dva příklady uvedené g-morrem. Použil jsem příkladu s Gulliverovými cestami Jonathana Swifta. G-morr sbírající drobky důkazů ke své demagogii prohlašuje: „vida i Swift použil neexistující název lodní součástky, a takto parodoval.“ Tento úskok by prohlédlo i pětileté dítě. Tedy alespoň já již v sedmi, když jsem prvně četl Platóna. Někdo možná později. Co tedy parodoval Swift? Skutečnost, existující žánr, existující techniku. Nic z toho však v emmetově primitivním příspěvku nebylo. Použil shodnou techniku a vřadil do ní pomluvu. Ve svém příspěvku Satira a pomluva II jsem uvedl naprosto přesně, odkud vane vítr v parodii, jak by bylo třeba parodovat ewonneho alter ego. Nemusím se tím tedy znova zabývat, neboť příspěvek je dostupný.

 

To je však demagogovi jedno. Jeho cílem totiž není dosáhnout skutečnosti, nýbrž obhájit neudržitelné tvrzení. Je přitom legrační, že použije příklad se slavnou (prý Janem Nerudou napsanou) verzí Babičky. Protože nic nedokazuje mou tezi lépe. Čtenář se směje jednak burlesknímu slohu, ale skutečná legrace je dána realistickým pohledem. Sultán s Tyrlem leží na zápraží a parodující umělec podotýká, že si lížou koule. Připomíná, že babka pouští za chůze větry. Vychází ze skutečného a skrz parodii/satiru se ke skutečnosti vrací.

 

Jelikož si g-morr dobře uvědomuje, že skrz mé rozlišení satiry a pomluvy ad homini neproklouzne ani skalpel mozku mnohem lépe nabroušeného, než je jeho, pokouší se demagog změnit pravidla hry a prohlašuje, že co není dovoleno vůči lidem skutečným, je dovoleno vůči nickům, eventuálně vůči žánru.

 

To pravda je i není. Ve svém příspěvku Satira a pomluva II jsem to ostatně již řekl. V literatuře je v zásadě dovoleno vše. Otázka zní, jak to budeme hodnotit. Demagog se samozřejmě opře o vox populi a bude prohlašovat, že v našich časech postmoderních nelze hodnotit. To je ovšem nesmysl. Připusťme totiž, že parodie o Babičce bude líčit babičku jako agresivní lesbičku, nebo cokoliv jiného. Pochopitelně může být výsledek i vtipný a zábavný. Výsledné dílko však bude stát hluboko pod vtipem vycházejícím ze skutečnosti a s největší pravědpodobností se bude jednat o typ zábavy, který nazýváme – navzdory všem uhrům postmoderny – pokleslým a nízkým.

 

Swift totiž dobře věděl, jako věděli i jeho čtenáři, že spisovatel „pravdivých příběhů z moře“ sedí s encyklopedií v ruce a chrlí výčet stěžňů. Bude existovat zábava, pokud namísto zparodovaného výčtu součástek vloží cosi naprosto nepravdivého? Například popis sadby fazolí? Nebude to fungovat.

 

Proč si tedy dokážeme představit vtipnou verzi zcela nepravdivého vylíčení babičky jako agresivní lesby, zatímco u čiré parodie žánru nám stejná technika vtip nepřinese?

 

Na pozadí prvního příkladu je totiž urážka, znevážení osoby, pomluva. To lidé rádi, tomu se zasmějí. Nic to ovšem nemění na rozlišení věci.

 

Satira/parodie je tím lepší, čím je blíže skutečnosti – vizme Spolčení hlupců J. K. Toolea a tím pokleslejší, lacinější a ubožejší, čím více se jí vzdaluje, vizme pomluvu napsanou redaktorem Totemu Emmetem_Rayem. Zda je terčem satiry či předmětem parodie žijící člověk, literární postava nebo celý žánr, na tomto prostém rozlišení faktů nemění vůbec nic, stejně jako demagogický článek možná formálně vzdělaného, avšak pohříchu prostoduchého nicku g-morr.



Poznámky k tomuto příspěvku
MiKa (Občasný) - 16.1.2005 > je půl druhý v noci a já ti řikám: bla bla bla...a myslim, že to samý řeknu zejtra ráno, kdyby ne, tak se ozvu :)
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 16.1.2005 > a kdy už teda přiznáš barvu a vyhlásíš ten návrat?

od svého slavného odchodu na Literru jsi tu pečený vařený

za měsíc tady bude "Satira a pomluva XII" a za tebou další mohutná řada exhibičních fór, která hovoří především o tom, že tady téměř všechny převyšuješ??
<reagovat 
Filip Sklenář (Občasný) - 16.1.2005 > To nemohu udělat ze dvou důvodů

1. se nic takového neděje.
2. mám blokováno 80 procent funkcí Totemu. Když už se chci k něčemu vyjádřit, nebo někoho popíchnout, musím se připojit na desetkrát, prostřídat prohlížeče a nakonec to (někdy) zabere. Ve většině případů ale nelze vložit ani odpověď pod vlastní příspěvek.

3. zvažoval bych jakýsi "návrat", kdyby mi byla nabídnuta s ohledem na mé znalosti literatury a věcí s ní souvisejících, funkce šéfredaktora Totemu, či přinejmenším jeho literární sekce. To bych zvážil i některé své výstupy zde. Jelikož se to ovšem nestane, je vše při starém, či spíše novém...
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 16.1.2005 > Filip Sklenář> 1 - děje, nejsi na tomto serveru neaktivní - to je nepopiratelný fakt
2.dobře víš proč k tomu blokování došlo.. ale aspoň máš pocit že proti "něčemu" bojuješ, viď?
3. no aspoň chápu důvod tvého počínání .-) Ale ne Filipe, to skutečně nemáš pocit vlastní trapnosti, když si po sobě ten bod tři znovu přečteš?
<reagovat 
Filip Sklenář (Občasný) - 16.1.2005 > za nové ve svém vztahu vůči Totemu bych označil to, že už není mojí prioritou. Po deseti letech mi konečně někdo něco publikoval jaksi "vně"... Pouhé Borisovo Téma? Inu proč ne - vedle Jáchyma Topola a kandidáta Sokola mi to zlepšilo poměr šťáv v těle. Však ještě vyrostem. Ještě vyrostem, bude-li zdraví.
<reagovat 
Filip Sklenář (Občasný) - 16.1.2005 > tedy k bodu 3, když se tu objevila poznámka... Ne. Ty víš o jiném, lepším kandidátovi? V tom případě jsi prostě neobjektivní. Ale už se mi nechce pokračovat v chatování pod příspěvkem.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 16.1.2005 > Filip Sklenář> tak poslední poznámka:
Kelly je na správném místě.. chce to s člověka s nadhledem

jakýkoli egocentrický typ se "spoustou znalostí" by jistě měl mnoho skvělých plánů, jak z Totemu udělat ten pravý kulturní server.. a většinou tyto plány končí v řiti - viz Písmák kdysi

ne nejsem neobjektivní - o objektivitu se tady snažím skoro vždycky - ztrapňuješ se, Filipe, ztrapňuješ

můj názor je dokonce ten, že asi úplně kdokoli by byl lepším kandidátem než ty.. ale neřešme nereálné vize- spamováním a neustálým otravováním prostředí na Totemu si žádný post stejně nevymůžeš - a věřím, že o to ti snad ani nejde

nu nic, měj se hezky na své "cestě k výšinám"

ach jo..
<reagovat 
Filip Sklenář (Občasný) - 16.1.2005 > Vašku, prober se. Přece mě nebude hodnotit a poučovat člověk, jehož největším literárním počinem je slohová práce na téma co budu dělat po ZŠ, tedy ty. Opravdu neblázni.

Pořád tu slyším slovo "pokora" v různých souvislostech. Pokora je, že pokud jsem Emmetovašek zmlknu, když mluví cukroví hoši, co skládali zkoušky z Platóna o patnáct roků dřív.
<reagovat 
 Emmet_RAY (Občasný) - 16.1.2005 > Filip Sklenář> to mi fakt stačí .-)

pokora neznamená sám jmenovat své přednosti a vlastnosti, nenápadně vkládat to textů, žes Platóna četl v sedmi letech, a hodnotit své vlastní dílo..

pak samozřejmě působíš spíše jako labil, který to všechno dokazuje hlavně sobě .. ač to tak být nemusí

jak říkám trapas a důkaz osobní ubohosti - a to dříve v tvém projevu tak evidentní nebylo, vlastně ještě před půl rokem se s tebou dalo v mnohém částečně souhlasit.. asi už jdeš do kytek - nevím a nezajímá mne to

bye
<reagovat 
g morr (Občasný) - 16.1.2005 >

Samozřejmě, že pokud z literatury vyloučím nejprve Bukowského, potom všechny ostatní, až na pár jmen jako je Rabelais a Swift, která mi budou odspodu dodávat lesku – pak je snadné definovat literaturu, poezii. Atakdál.

 

Satira a pomluva jsou možná dvojčata, ale nejsou totéž.

 

"Co tedy parodoval Swift? Skutečnost, existující žánr, existující techniku. Nic z toho však v emmetově primitivním příspěvku nebylo. Použil shodnou techniku a vřadil do ní pomluvu." – Tady je jistá slabina. Myslím, že to Filip ví. Jako autor "Sultána, Tyrla et koulí" převrátil literární postavu, babičku – negoval její charakteristiky, tak to učinil Emmet s literární postawou Ewonnem. Jaksi proto jsem si dovolil krátce něco povědět o možném chápání (to je asi fuj ode mne – ono to tak není, ono se to tak dá chápat, relativista, postmodernik!) vztahu literárního textu a reality. Nešlo o to, jaký spisovatel je Bukowski, to je od Filipa úhybný manévr. To ovšem používají v argumentaci jen oškliví kluci. Muhehe.

 

S těma fazolema je to dost přitažené za vlasy. Neříkal jsem "něco docela jiného", říkal jsem totéž s opačným znaménkem. Ostatně se domnívám, že Filip je o něco větší demagog než já. Ale ještě si u toho nesnesitelně protivně honí tričko.

 

Ale především: Emmet není můj kamarád, neznáme se, nehájím ho, nejde mi o to chránit ho – to je nepříjemná podpásovka (a další ukázka – ovšemže Filipovy – demagogie), je zřejmě třeba ukázat, že je nějaký temný důvod, proč se s Fildou vysírám... ve skutečnosti si mě ale vyvolal jménem. A navíc tady prezentuje svoje názory zásadně způsobem "ližte mi paty a já vás osvítím paprsky své ženijality, možná." A to jednoho taky nebaví pořád –

 

Že se nechci po Filipově vzoru vyvyšovat a že nehodlám ty, kteří se mnou nesouhlasí hned poslat do prdelí s výkřiky o jejich intelektuální nedostatečnosti – to mi snad jednou bude v konečném součtu i odpuštěno. Chápu, že Filipovi se zdá, že takový štýl nemá koule. Jenže pro jeho koule to nepíšu.

 

V sedmi letech jsem četl pohádky. Možná, že vcelku sopkojené dětství mělo nějaký blahodárná vliv na mou povahu... tady vidíte, jak to dopadá, když cpete děcku četbu neúměrnou jeho věku. Muhehe.


<reagovat 
fff (Občasný) - 16.1.2005 > chicht:
Nazve-li demagog v prostředí podobném Totemu svůj článek Karel je hlupák, může už fakticky dále psát cokoliv.

ty sám víš, že to neni pravda, filípku... g morr je impotentní kripl letěl do koše rovnou dvakrát:o))) a takys psal cokoliv.

jo a článek Satira a Pomluva II jsem nenašel...

jinak je to psaný lehce, jak je u tebe zvykem... sice s názory nesouhlasim - demagogii připisuju spíš tobě (třeba je v tom osobní pohled, protože ses mi pořád ještě neomluvil), ale píšeš dobře, to jo...
<reagovat 
Filip Sklenář (Občasný) - 16.1.2005 > děkuju, MiKo. vždycky mě těšilo, jak se na mnou řečené pravdy říká blabla a na cizí lež se plácnou déčka... Děkuju mockrát.
<reagovat 
 MiKa (Občasný) - 16.1.2005 > Filip Sklenář> škoda, že sem místo účelových rétorických cvičení nedáš dobrou báseň
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 16.1.2005 > Narozdíl od slibné, ale nehotové jedničky a výborné dvojky je trojka nejslabší, tolik málo podstatného obklopeného spoustou bláta.
Body: 2
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 16.1.2005 > Já jsem přečetl první odstavec... pak mě to přestalo bavit... nechápu jednu věc: Proč, Filipe, máš pořád potřebu s někým bojovat? Co to máš v povaze, co tě nutí neustále se do někoho navážet; tedy spíš mám mocit, že je tu jakási tvoje touha někoho porážet. Nechceš se fakt vzdálit na Literru? Tvůj konfontační tón Totem dělá z Totemu prostředí dosti nevlídné a nepříjemné. A to je myslím škoda. (Pro tebe asi ne, protože ty si nakonec, až tady nikdo nebude, tu Literru najdeš, co?)
<reagovat 
traktorysta (Občasný) - 17.1.2005 >

myslim, ze je jenom dobre, ze ma tento clovek blokovany totem. jem to ostuda. jasne: neni lepsiho argumentu, ze bukowski neni literat, nez ten, ze se rekne: "ono to tak proste je" a prida nehorazne: "a vi to vsichni".

ale to je jenom jedna kapka.

 

navrhuju vsem, aby se nijak nevyjadrovali k poznamkam nicku filip (sklenar) a ignorovali jeho clanky a uvahy. kdyz bude onanovat sam, urcite mu to neprijde tak zabavne...

 

a este sem porad hodne nasranej... ale uz nic nenapisu. a vsem ostatnim navrhuju to sami. a pokud se filipkovi nebude libit, at si zalozi vlastni casak.


Body: 1
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 17.1.2005 > traktorysta> Já chci reagovat na články FS - protože mě většinou baví a zajímají a taky mu většinou dávám za pravdu. Takže, co se mě týče, strč si svůj návrh někam.
<reagovat 
 traktorysta (Občasný) - 17.1.2005 > ouvej> prc!
<reagovat 
 ouvej (Občasný) - 17.1.2005 > traktorysta> jo, tak na tvoji reakci jsem byla zvědavá. Nepřekvapila.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter