Rumcajsovi došel "loupežnický tabák" (droga). Nervózně pobíhá kolem jeskyně - je evidentní, že má absťák. Následně si připraví svou dávku, která se skládá ze "žaludů, čemeřice a síry, která roste v jeskyni (!?)". Manka mezitím zalévá jakýsi zparchantělý strom, na kterém rostou malá, zelená jablka. Vzhledem k tomu, že se onen strom nachází nejblíže od jeskyně, můžeme předpokládat, že na něj Rumcajs pravidelně močí. Jsa narkomanem, je jeho moč toxická a podle toho také dřevina i její plody vypadají. Rumcajs odmítne možnost nadnesenou Mankou, totiž že by "požádal jablůňku, aby rodila lepší jablíčka" - tzn. odmítá Mančinu žádost, aby šel na detox a následně na léčení, s tím, že by to trvalo řadu let. Namísto toho jí, již lehce v rauši (nadýchal se drogy při její přípravě v klobouku), slibuje, že jí přinese jablíčko ze zámecké zahrady. Vybídne Manku, aby si sedla na kámen, roztáhla sukni, že jí jablíčko "hodí do klína". Má tedy velikášské představy, podnícené drogou, neboť něco takového není v silách normálního člověka. Poté se Rumcajs vydává na cestu do zámecké zahrady, kde hodlá loupit. Cestou si zapálí "loupežnický tabák" (drogu). Po prvním šluku "opadají šišky ze stromů", při druhém dokonce omdlí vysoko letící orel. Droga je tedy velmi účinná. Třetího šluka si už Rumcajs nedá, nicméně stačilo, i díky těmto dvěma počne mocně halucinovat a zdá se mu, že letí na obláčku dýmu, vzniklému spalováním drogy, až do zámecké zahrady. Zde se poprvé nabízí otázka, jakou drogu vlastně požil? Je jasné, že to nemohla být jen obyčejná ganja či haš. Rychlost, s jakou překoná vzdálenost od jeskyně do zámecké zahrady by ukazovala na pervitin, ale halucinace s létáním na obláčku spíše na LSD. Ovšem LSD se obvykle nepožívá kouřením. I následný pobyt Rumcajse mezi ovocnými stromy v zahradě evokuje příznaky požití diethylamidu kyseliny lysergové - všechno se s ním točí, stromy a jejich plody mění své tvary i barvy. Statický Rumcajs sleduje dění kolem sebe s rozšířenýma očima - klasická feťácká mydriáza. Ve chvíli, kdy se mu podaří jakž takž zkoordinovat své pohyby a urvat jablko, je zajat stráží, povolanou na něj kněžnou, která jej již dříve z okna pozorovala. Jeho osobu komentovala slovy "Mon Dieu, ten Rumcajs, to je ale chlap", což dokazuje, že Rumcajs v tomto momentě ještě není dlouhodobým drogovým abonentem a jeho tělesná schránka dosud nevykazuje známky nadměrného opotřebení. To je ovšem pro dětského diváka zvláště nebezpečné, neboť to snižuje rizikovost drogy. "Podívejte na Rumcajse, milé děti, fetoval, a přesto to byl štramák". Z tohoto důvodu se mi jeví Rumcajsovo drogové dobrodružství jako velmi nevýchovné a pro děti nevhodné! V této fázi "pohádky" se ocitáme uprostřed Rumcajsovy halucinace, zatímco skutečný průběh děje si můžeme jen domýšlet. Rumcajs si představuje, že jej kněžna zajala proto, aby z něj udělala svého dvořana (míněno tím "milence", viz dřívější přímý odkaz "Mon Dieu..." atd.). Ve skutečnosti je ovšem zatčen pro krádež ovoce. V šatlavě (v Rumcajsově vizi je to ovšem zámecká komnata) mu seberou jeho šaty a dostane vězeňské hadry (v halucinační podobě nóbl šlechtický obleček) a šlechtična jej nutí sedět po jejím pravém boku na sesli (sezení po boku výše postavené osoby, přímo nám nadřízené, má přímou spojitost s Ježíšem, který v nebi sedí po pravici Boha, svého Otce - tzn. náboženský blud; Rumcajs tedy není jen narkomanem, ale také vykazuje neklamné známky duševní poruchy, pravděpodobně schizofrenie, ev. hebefrenie, která se ovšem projevuje nejčastěji již v adolescenci). My ovšem tušíme, že ve skutečnosti sedí v cele na nějakém šutru či pryčně. Ostatně i v jeho halucinačním podání jsou na oknech mříže, které se "zázračně" spouští z okenic ve chvíli, kdy jimi hodlá uprchnout. To je pochopitelně nonsens, v době, kdy se tento příběh odehrává, nebyla vědeckotechnická revoluce zdaleka na takovém vývojovém stupni. Manka, trpělivě čekající, až se Rumcajs po tripu vrátí zpět do jeskyně, je jeho prodlevou znervózněna a protože s ním už má své zkušenosti z minula, běží mu na pomoc. Nachází ho ve vězení ("u kněžny"), kde mu dozorce ("kněžna") právě vyhrožuje tím, že mu nazítří nechá oholit vousy. Vzpomeňme na tomto místě slavný film Miloše Formana "Vlasy" a scénu z věznice, kde chtějí ostříhat hippíka. Je jasné, že i drogová subkultura si na vnějších atributech svého souručenství zakládá a oholení vousů by byla pro Rumcajse potupa. Účinek drogy již pomalu pomíjí, Rumcajs je schopen s Mankou komunikovat skrze mříže. Nachází se na tzv. dojezdu a není schopen logického uvažování. Tvrdí, že "nemůže nic dělat". Manka mu poradí, aby si zakouřil drogu. Rumcajs poslechne, dozorci ("kněžna a lokajové") z jejích výparů omdlí, Rumcajs bez problémů překračuje jejich těla, opouští zámeckou kobku a s Mankou (Manka se zřejmě také notně nadýchala) odlétají opět na obláčku zpátky do své jeskyně. Jdou "spát". Celý děj si děti tedy vyloží tak, že Rumcajs díky droze překonal všechny úklady života a to je mimořádně závadné. Správně by měl cestou domů zemřít nebo alespoň ošklivě zvracet. Předkládáme-li dětem již od jejich nejútlejšího mládí takovéto dezinformace, zkreslující rizika drogové závislosti, nesmíme se divit, že procento mladistvých narkomanů hrozivě stoupá. (!)
|