Každý to zná. Sedíte večer po práci či škole unaveni u televize a těšíte se na film. Ten skutečně začne, ale po několika minutách je přerušen reklamou. Jistě, pro někoho čas odskočit na záchod, udělat kávu apd.
Někdy ale u televize zůstaneme a sledujeme krátké šoty. Jsou mezi nimi reklamy dobré a i špatné. Každý si je určitým způsobem zaškatulkuje, ale u opravdu „špatných“ reklam je možné najít souhlas s okolím.
A jak se pozná špatná reklama? V dnešní době jednoduše. Před očima nám prolétlo takové množství reklam, že má člověk udělaný obrázek, a poté jednoduše selektuje. Pokud se objeví reklama stupidní, nevtipná apd. má smůlu a je zařazena mozkem do skupiny špatných.
Ale pozor! Zde nekončí putování této reklamy. Dále se vyvíjí. Uvidíte ji podruhé např. druhý den a řeknete si, co tam ta „kravina“ dělá. Nedíváte se na ní. Ale co zítra? Zvedat se z pohodlného křesla se vám nechce, tak ji prostě jen tupě pozorujete. Posléze na reklamu upozorníte kamarády apd., aby se na ni nedívali. Ale co se nestane, lidé, které jste v dobré vůli varovali, se na ni přeci jen podívají. Možná jen jednou, možná víckrát. Dost možná se také reklama stane tématem v hospodě.
Věřte však, že až budete nakupovat v supermarketu, i „špatná“ reklama se projeví. Podvědomě, nevědomky vás nahlodává a to je její smysl. Přijdete např. před regál s barvami. Nikdy jste je nepotřebovali, nekupovali a nyní se před vámi tyčí hromady neznámého zboží. Sjedete je očima a pozor. Na tuhle barvu jsem viděl reklamu. Jak ta byla stupidní. Ale „znám“ ji, jako jedinou ze všech barev, co tu jsou. Vezmete ji do ruky, přečtete si informace, zjistíte, že je nezávadná, vydrží déšť, sněžení apd. Stejné informace byste se dozvěděli na všech ostatních barvách, ale tuto jste si vybrali do ruky první, právě díky reklamě. Nakonec si řeknete: „No co, reklama je hloupá, ale já nemám čas na vybírání, navíc něčeho co neznám, na letáku vypadá dobře, obal je taky pěkně barevný, šup s ní do košíku.“
I „hloupé“ reklamy mají svůj smysl. Člověku se do mysli vryjí stejně agresivně, jako ty dobré, nicméně u reklam nejde o dobrý pocit, ale o to, aby se dané zboží prodalo.
|