|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
TYPOFOTO - SANCE PRO VSECHNY Autor: RD (Občasný) - publikováno 7.9.2006 (12:46:45)
|
| |
|
Tak: a mame tady hned 2,5 «novych» kategorii, za ktere muzeme schovat nasi neschopnost, nevzdelanost, technickou nepripravenost, nudu a potrebu byt obdivovan za kazdou cenu: Nefotografie (semanticky tot velmi zajimave slovo, jako treba neprezident – to je kazdy mimo Klause), Kontrafotografie a stary dobry Underground (jak se nam to rozrostl od te doby co se za nej nezavira ...).
Redakce si otevrela InDesign a vyrobila slusive posmoderni katalog. (Budiz ji za to dik, jakoz i za velmi slusne fungujici web, aspon nekdo dela neco uzitecneho ...) Ve vyberu textu prokazala znacny smysl pro humor, kdyz vedle state nejvetsiho zijiciho ceskeho filosofa (L. Hejdanek) zverejnila naprosty blabol v pompeznim kuratorsko/kunsthistorickem stylu dnesni doby (A. Tucker). Skoda, ze stejny husarsky kousek neprovedla ve vyberu ilustraci.
Publikovane nefotky se zdarne priclenuji k neumeni, ktere je uspesne vystavovano jiz drahne let na nejoficialnejsich mistech v Praze nebo prave ted v Dome umeni v Brne (technicky naprosto «spravne spatne» fotky sexualniho cumila potrisnene snad ustalovacem).
Autori, pokud se podridi danemu kanonu, maji jiz dopredu zajistena mista v akademioznim parnasu roku 2006, mozna i 2007.
Pote ale prijde dalsi vlna (vlna: eufemismus pro modu, trend, hysterii – you name it.)
Ze me to nenapadlo driv: kdyz nemam ani talent, ani invenci, ani vzdelani, ani technicke dovednosti (coz je muj pripad coby fotografa a sebevedomi si lecim tim, ze jsem docela zdatnym kucharem), vykaslu se proste na skutecnost a vytvorim si realitu vlastni, kde plati pravidla, ktere jsem vymyslel ja.
Proto vyhlasuji novy –ismus, ktery jsem po kratsi uvaze nazval Typofoto, pripadne TypoFoto (aby to bylo up-to-date enough). Je to nazev dost blby, ale je dostatecne fancy a flashy - a to vo to de!
M A N I F E S T T Y P O F O T A
Co je podstatou Typofota?
Vezmete fotoaparat a vyfotite nejaky text. Ceduli na ulici, text ve vykladnich skrinich, dopravni znacky – proste cokoliv, co se da cist. Jak velky detajl zvolite, je na vas, typografie nebo znak by mela dominovat nebo aspon byt nekde v koutku. K Typofotu nalezi i plochy, kde je text pusobenim povetrnostnich podminek temez nebo uplne necitelny. Rovnez zde patri zobrazemi veskerych symbolu, kterymi spolecnost komunikuje. Grafiti k typofotu nepatri, ale patri sem napr. politicke nebo analne/sexualni vyjadreni na zdech domu nebo zachodu.
Autori by meli pro zajimavost uvadet misto a v pripade, pokud je text v cizim jazyce u nehoz nelze predpokladat vseobecnou znalost v Cechach a na Morave, i preklad (za predpokladu, ze rozumi tomu, co foti).
Jak se odlisuje Typofoto od Nefotografie. Tezko rict, jelikoz oboji je stejna blbina. Snad jenom tim, ze zobrazuje pouze pismenka a symboly.
Jeste me napada todlenc: aby se autor odlisil co mozna nejvic od Nefotografie, mel by se snazit alespon o to, aby jeho vyplody byly technicky co nejdokonalejsi. Tedy zadne mobily, ale poradne fotaky s dobrymi objektivy. Linky by mely byt rovne, jako pri fotografovani architektury. Pokud nemas (jakoze asi ne) Shift-objektiv, muze pomoci Photoshop. (V pripade potreby poskytnu potrebne skoleni vsem zajemcum, staci poslat mail na doupovec@doupovec.com).
Toz vyzyvam vsechny neschopne: tady je konecne sance ukazat, jak jste vlastne schopni, a ze vas okoli az dosud nechapalo.
Dale vyzyvam vsechny talentovane, vzdelane a schopne: Budete mit moznost tvrdit spolu s klasikem: «V omezeni se pozna mistr.»
Pokud nas bude hodne, a pokud budeme dost dlouho a s vaznou tvari tvrdit, ze todlenc je to nejnovejsi a nejspravnejsi umeni, najde se jiste dost kuratoru a kunsthistoriku, kteri o nas zacnou psat oslavne blaboly ve spravne hantyrce – a pristi soutez na Totemu bude nase! Manes a Dum umeni mesta Brna budou logickym pokracovanim!
Porusenim techto pravidel ztraci autor moralni pravo nazyvat svuj vyplod «Typofoto», a az se stanu ministrem kultury, nedovolim mu vystavovat v nove galerii v Praze na Narodni tride, ktera se samozrejme bude jmenovat «Typofoto» a kde zamestnam 15 historiku a kunsthistoriku, kteri budou dokumentovat, jak jsme museli trpet nazajmem nevzdelane a primitivni verejnosti.
Pro poradek nekolik fakt na vysvetlenou: Pismenka a typografii miluji od ranneho detstvi. Dnes mi typografie a graficky design dokonce prinasi cast obzivy. Kdyz jsem si poridil prvni fotoaparat, zacal jsem mimo jine fotit zdarne priklady pouziti typografie ve verejnem prostoru, zahy taky donebevolajici zhovadilosti. Casem jsem nadelal spoustu fotek a nastala potreba je nejak archivovat a rozclenit. Udelal jsem si dva supliky, jeden jsem nazval fotky, druhy nefotky. V tom druhem skoncily mimo jine vsechny moje zaznamy typografickeho umeni a neumeni a az do predvcerejska me nenapadlo s tim nekoho otravovat. Teprve dnes si uvedomuji jak jsem byl naivni, protoze s troskou drzosti lze prohlasit za umeni cokoliv.
(Omlouvam se za chybejici diaktriku; mam nainstalovany anglicky system, ponivac v tom ceskym mi nektere programy nefunguji.)
Zari 2006
Radek Doupovec
doupovec@doupovec.com
P.S. Text k dnesnimu TYPOFOTU: [Typofoto] Zakaz fotografovani. Praha, srpen 2006.
|
|
|